Cum Să Realizezi Studiul De Piața (Ghid Gratuit)

Model Studiu de Piata Usor de Utilizat si Implementat

Înainte de a începe studiul de piață, este important să stabilești care sunt deciziile de business pe care dorești să le iei ca urmare a efectuării acestuia. Care este eșantionul reprezentativ de respondenți pentru studiul tău? Dacă ar trebui să pui o singura întrebare, cu un singur răspuns posibil, care ar fi aceea?

După ce ai stabilit ce informații dorești să obții făcând un studiu de piața, stabilește ce metode vei utiliza pentru a colecta datele de care ai nevoie. În general, se utilizează doua tehnici – cercetarea primară și secundară.

CERCETAREA PRIMARĂ

Se refera la colectarea de informații cu mijloacele proprii pentru a putea răspunde la anumite întrebări de bază. Aceste informații sunt culese, de regulă, cu ajutorul chestionarelor sau observării directe.

Iată câteva tipuri de întrebări care te pot ajuta să colectezi informații în cadrul cercetării primare:

  • Cine sunt clienții mei?

  • Care este profilul clienților mei?

  • Cum pot  avea acces la clienții mei?

  • De ce produse/servicii au nevoie clienții mei?

  • Ce factori influențează decizia de cumpărare a clienților?

  • Ce preturi trebuie să stabilesc pentru produsele/serviciile oferite?

  • Care sunt așteptările clienților?

  • Care sunt posibilele locații pentru afacerea mea?

  • Ce strategii de marketing să utilizez?

  • Cine sunt concurenții?

  • Care sunt punctele forte și punctele slabe ale concurenței?

  • Cum operează concurența?

Avantajul acestei metode de cercetare este că poți identifica în mod specific grupul de clienți țintă, iar întrebările pe care le poți utiliza te pot ajuta să răspunzi întrebărilor specifice. În plus, datorită faptului că o poți realiza cu resurse proprii, fără să angajezi serviciile unor specialiști, poți să ai costuri mai mici și, în același timp poți să cunoști mai bine piața în care dorești să îți desfășori activitatea.

Cum poți colecta informații?

Sondajele sunt cea mai des întâlnita metoda pentru colectarea informațiilor în cadrul cercetării primare. Acestea  pot fi realizate prin email sau prin intermediul website-ului  – exista numeroase aplicații care te pot ajuta să realizezi sondaje,  prin colectare directă, prin telefon (poate fi costisitor), focus grupuri (poate fi dificil de recrutat participanți).

Când realizezi chestionarele care stau la baza studiului de piață, ai grijă ca acestea să fie cât se poate de scurte și simple, atractive din punct de vedere vizual și ușor de citi și înțeles. Încearcă să conduci respondenții de la întrebări simple spre cele specifice și evită întrebările care sugerează cititorului răspunsul sau întrebările cu termeni ambigui sau dificil de răspuns.

Întotdeauna pre-testează chestionarul, astfel încât să identifici din timp orice problemă ce poate exista.

Poți obține informații valoroase și de la angajații tăi care sunt în permanență în contact direct cu clienții. Astfel, poți obține informații despre:

  • Profilul clienților
  • Preferințele acestora
  • Opinia clienților cu privire la prețurile produselor/serviciilor
  • Satisfacția clienților cu privire la calitatea produselor/serviciilor
  • Modul în care clienții achiziționează produsele/serviciile

CERCETAREA SECUNDARĂ

Cercetarea secundară este mai ușor de realizat și mai puțin consumatoare de timp, aceasta bazându-se pe informații existente cum ar fi sondaje, studii, cârti etc care conțin informații ce pot oferi răspunsuri la întrebările tale.

Deși cercetarea secundară este mai puțin țintită decât cercetarea primară, prin utilizarea acesteia  se pot obține informații valoroase și poate oferi răspunsuri la întrebări pe care, în mod normal, nu le poți adresa în cadrul cercetării primare – informații macro și micro economice sau întrebări mai puțin comode, în fața cărora clienții se pot simți incomodați să răspundă.

Tipuri de întrebări la care se pot obține răspunsuri în cadrul cercetării secundare:

  • Condiții economice naționale sau globale
  • Trenduri în industria de interes
  • Condițiile economice specifice piețelor în care activează o afacere
  • Modificări tehnologice
  • Preferințele consumatorilor
  • Informații demografice
  • Informații despre piața muncii (salarii, personal calificat, rata șomajului etc)

Nu trebuie neglijate informațiile existente la sediul firmei – facturile primite sau sugestiile/plângerile clienților. Informațiile conținute în aceste documente pot furniza informații suplimentare pe lângă cele obținute în cercetarea primară. Astfel, poate ar trebui să verifici, mai întâi, aceste documente pentru a vedea dacă este posibil să obții răspunsuri la întrebările tale și, ulterior, să realizezi cercetarea primară. Poți verifica informațiile conținute în:

  • Chitanțele și facturile emise – poți înțelege anumite trenduri sau cererea pentru anumite bunuri sau servicii;
  • Reclamațiile/sugestiile clienților  – poți stabili domeniile în care afacerea ta se poate îmbunătăți;

O alta sursa pentru a obține informații corecte și de încredere o reprezintă publicațiile si studiile publicate de Institutul National de Statistică, Banca Națională a României sau alte organizații de acest gen.

Reține: unele companii nu sunt de acord să abordeze în mod direct clienții pentru a obține feedback sau răspunsuri la întrebările privitoare la afacerea lor, de teama că își vor pierde clienții sau că aceștia se vor simți inconfortabil. Totuși, o buna modalitate de ai determina pe aceștia să răspundă chestionarelor tale este de a oferi compensații de genul reducerilor la anumite produse sau oferirea unui anumit premiu etc.

Descarcă gratuit ghidul modelul Studiului de Piață realizat de echipa noastră.

Completează numele tău și adresa de email în formularul de mai jos pentru a primi gratuit modelul studiului de piața, propus de Antreprenoriat101.

Model Studiu de Piata

CE SĂ FACI ÎN CONTINUARE

Citește și

Plan De Vânzări (Ghid Gratuit)

Cum Sa Faci Un Plan De Vânzări In 10 Pași (+ Ghid Gratuit)

Studiul De Piață – Principii De Baza

Studiul De Piață – De Ce Este Important Pentru Afacerea Ta?

Avantajul competitiv al afacerii: cum te diferențiezi de concurenta