Planul de Afaceri – Definiție, Structură, Conținut

Pregătește-te pentru succes: construiește o baza puternica realizând un plan de afaceri câștigător

Planul de afaceri este un element esential pentru orice antreprenor, fie ca acesta este la inceput de drum si doreste sa-si structureze ideea de afaceri, fie ca are o afacere de succes pe care doreste sa o dezvolte, urmarind prin intermediul planului de afaceri indeplinirea obiectivelor afacerii stabilite initial.

Pentru unii antreprenori, primele încercări de a realiza un plan de afaceri pot eșua lamentabil.  Mulți consideră că planul de afaceri este un document depășit, util doar atunci când te prezinți la banca pentru a solicita un credit sau când un posibil investitor este interesat de afacerea lor.

Din păcate, cei care omit sa realizeze un plan de afaceri cu ajutorul căruia să își poată implementa ideea de afaceri pierd din vedere o serie de aspecte care trebuie analizate înainte de începerea oricărei afaceri: nu au o idee clară despre clienți sau piața, nu își identifică toate sursele posibile de venit sau nu își estimează corect vânzările.  Nu au niciun plan pentru angajați, pentru ca sunt siguri ca pot face totul de unii singuri, iar  segmentarea clienților este mult prea largă pentru a putea fi gestionată corect.

Mulți antreprenori se concentrează pe realizarea produsului perfect, fără să aibă o viziune corectă a pieței și fără să cunoască suficient ce-și doresc potențialii lor clienți și de multe ori oferă pe piață un produs pe care nimeni nu-l dorește.

Astfel, pentru orice antreprenor, însușirea realizării unui plan de afaceri este primul pas spre realizarea unei afaceri de succes. Privește planul de afaceri ca fiind cel mai important instrument de comunicare cu băncile sau investitorii, și ca fiind baza strategiei tale de afaceri pe termen mediu si scurt.  

Pe lângă toate cele de mai sus, un plan de afaceri corect te poate ajuta să clarifici ce dorești să realizezi cu afacerea ta și să stabilești mijloacele prin care iți vei atinge obiectivele propuse.

Obiectivele planului de afaceri:

  • Stabilirea reperelor importante ale afacerii;

  • Înțelegerea corectă a concurenței;

  • Cunoașterea nevoilor clienților;

  • Pentru a sesiza aspecte ale afacerii, nesesizate inițial;

  • Pentru a evalua fezabilitatea afacerii;

  • Pentru a stabili modul în care afacerea va genera venituri;

  • Pentru a stabili nevoile de finanțare ale afacerii tale;

planul de afaceri

Dar, indiferent de aspectele pe care orice antreprenor le urmărește prin realizarea planului de afaceri, acesta ar trebui să aibă în vedere următoarele aspecte:

1. Sumarul executiv

În sumarul executiv vei prezenta pe scurt ideile dezvoltate pe parcursul planului de afaceri. Practic, un sumar executiv bun ajuta cititorul să înțeleagă ideile de bază, aici fiind prezentat întregul concept al afacerii tale.

Este indicat ca acest sumar executiv sa fie scris ultimul, după ce ai definit coordonatele afacerii și direcția în care dorești să te îndrepți.

Pentru o corectă structurare a sumarului executiv răspunde la întrebările de mai jos:

  • Care este propunerea de afaceri?

    Include descrierea clară și concisă a scopului planului de afaceri: ce dorești să obții de la banca/investitor/partener de afaceri.

  • Oportunitatea afacerii tale

    Explică de ce consideri că este bine să începi afacerea: dacă ai identificat o nișă, cerere ridicată pentru produsul/serviciul oferit de tine etc.

  • Care este avantajul competitiv al afacerii tale?

    -Explică cum bunurile sau serviciile oferite de tine se diferențiază de cele oferite de concurentă.

  • Care este viziunea afacerii?

    Reprezintă imaginea  clară  a ceea ce dorești ca afacerea ta să devină la un moment dat în viitor, ținând cont de obiectivele și aspirațiile tale. Viziunea de afaceri oferă un obiectiv clar pentru afacerea ta și te poate atenționa în cazul în care te îndrepți în direcția greșita. 

  • Ce produse/servicii oferi?

  • Cine sunt clienții tăi?

  • Care este piața țintă?

  • Cum vei crea cerere pentru produsele/serviciile tale?

  • Cum iți vei desfășura activitatea?

  • Care sunt proiecțiile financiare?

  • Cum va evolua piața/industria în care activezi?

  • Acționari/directori.

2. Oferă detalii despre produsele oferite

Explică exact care este produsul sau serviciul oferit prin afacerea ta și motivele pentru care potențialii clienți  și-ar dori să-l achiziționeze. Punctează avantajele oferite de produsul sau serviciul tău în comparație cu cele oferite de concurență. Dacă este cazul, tot în acest capitol poți insera informații despre drepturile de autor și mărcile comerciale, precum și despre planurile cu privire la cercetare si dezvoltare.

3. Vorbește despre piața în care activezi

Utilizează informațiile obținute ca urmare a realizării studiului de piață. Descrie pe scurt piața și clienții țintă, influențele sezoniere, intervalele de preț practicate în industrie, evoluția pieței etc).

4. Prezintă managementul firmei

Începerea și dezvoltarea unei afaceri presupune cunoștințe în anumite domenii, specifice afacerii respective. Astfel, trebuie să identifici corect competențele pe care le ai și pe cele de care ai nevoie:

  • Care este structura organizațională ?
  • Descrie experiență și competențele managementului și a personalului cheie
  • Subliniază avantajele afacerii având o asemenea structura organizațională și de management

5. Realizează planificarea financiară

Sursele de finanțare și planificarea financiară sunt cele mai importante domenii de analizat și prezentat. Trebuie să cunoști foarte bine nevoia de finanțare a afacerii tale. Atunci când prezinți aceste cifre, oferă și date financiare care să susțină necesitatea obținerii unui credit, din care să reiasă, mai ales fezabilitatea afacerii și profitabilitate acesteia.

6. Diferențiază-te

Caută un format de plan de afaceri care funcționează pentru afacerea ta.

Mai jos iți arătam un scurt cuprins al planului de afaceri propus de Antreprenoriat101.ro

  • Sumar executiv: oferă imaginea de ansamblu a afacerii tale
  • Analiza pieței : descrie pe scurt piața și clienții țintă
  • Planul de marketing: analiza competitiva, marketing și suport vânzări, distribuție și prețuri
  • Managementul riscului: planuri pentru situații de urgentă, asigurări, legal, contracte, plan de succesiune
  • Planificare financiară: rezumatul financiar și previzionarea cash-flow-ului, profitabilitate, împrumuturi etc
  • Plan de acțiune: probleme operaționale și de gestiune, legale, conformitate, reglementari etc.
  • Anexe: documente financiare justificative, analize, statistici, promovare produse, CV-uri ale angajaților/managerilor-cheie, alte studii si rapoarte pentru susținerea ideii de afaceri etc.

Planul tău de afaceri trebuie să reflecte schimbările din afacere, din industrie sau din piață. Efectueze modificări ori de câte ori este este necesar pentru a ține cont de nevoile în continuă schimbare ale clienților sau de schimbările survenite în economie, astfel încât să te asiguri că planul tău este actualizat la zi ținând cont de cele mai noi schimbări și trenduri.

Indiferent dacă ești la începutul afacerii sau dacă deții o afacere profitabilă, un plan de afaceri te va ajuta fie să implementezi ideea fie sa verifici în mod regulat situația în care se afla afacerea ta.

Planul de afaceri te poate ajuta să înțelegi mai bine ce idei sunt realiste și cum poți să te încadrezi în bugetul tău, sau, tot atât de bine te poate ajuta să identifici oportunitățile sau riscurile potențiale, astfel încât să iei măsurile necesare la timp.

Descarcă modelul planului de afaceri. Urmărește indicațiile din fișierul Word și completează cu informațiile specifice domeniului tău de activitate. 

Completează numele tău și adresa de email în formularul de mai jos pentru a accesa gratuit modelul planului de afaceri, propus de www.antreprenoriat101.ro

[email-download download_id=”10792” contact_form_id=”662”]

CE SĂ FACI ÎN CONTINUARE 

Citește și:

7 Motive Pentru Care Trebuie Sa Faci Un Plan De Afaceri

Model Studiu De Piață – Ghid Gratuit

Misiunea Afacerii În 9 Pași