7 Motive Pentru Care Trebuie Să Faci Un Plan De Afaceri

Ce este un plan de afaceri? 

Un plan de afaceri este schița afacerii tale, iar începerea unei afaceri fără a avea o una este riscantă și contraproductivă.

Mulți antreprenori consideră că realizarea unui plan de afaceri este arbitrară și privesc aceasta ca pe o obligație care trebuie făcută doar pentru că așa trebuie. Alții consideră că un plan de afaceri ar trebui făcut doar în condițiile în care ar trebui să-și prezinte afacerea investitorilor sau finanțatorilor și drept urmare, în lipsa unei astfel de activități, omit să facă unul.

Când te gândești la planul tău de afaceri, consideră-l un document, care se poate modifica oricând, ținând cont de dinamica afacerii tale, care își poate schimba obiectivele pe măsură ce se dezvoltă.

În faza de creștere a afacerii, un plan de afaceri actualizat îți poate fi util dacă intenționezi să obții finanțare pentru dezvoltare, iar dacă te afli în momentul în care îți dorești un exit din business-ul tău, un plan de afaceri bine făcut trebuie să conțină informații necesare transferului de proprietate.

Dar dincolo de crearea unui plan de afaceri de dragul creditorilor și investitorilor este, de asemenea,  un exercițiu care te poate ajuta să demonstrezi creșterea și progresul afacerii tale, succesul afacerii depinzând de viziunea clară asupra viitorului.

Care este scopul unui plan de afaceri? 

Dacă afacerea ta se află la început de drum, cu ajutorul planului de afaceri vei putea identifica, descrie și analiza ideea de afaceri

Dacă afacerea ta se află într-un stadiu avansat de dezvoltare, planul de afaceri te va ajuta să-ți analizezi afacerea din punct de vedere tehnic, economic și financiar, să coordonezi activitățile și să urmărești în ce măsură obiectivele pe care le-ai stabilit sunt îndeplinite. Îți va oferi posibilitatea să înțelegi unde trebuie să acționezi pentru corectarea traiectoriei afacerii tale.

Un plan de afaceri trebuie să fie cartea de vizită a afacerii tale atunci când vrei să o prezinți băncilor sau investitorilor, atunci când dorești să găsești finanțarea de care ai nevoie pentru dezvoltare.

Ca antreprenor ar trebui să utilizezi un plan de afaceri pe două coordonate:

1. Ca instrument de management, deoarece în planul de afaceri vei putea găsi informații despre:

  • Proiecțiile economice și financiare ale afacerii
  • Informații despre piață – clienți, concurență etc
  • Strategiile de vânzări și politicile de marketing pe care le-ai avut în vedere
  • Informații despre resursele umane

2. Ca instrument de planificare, deoarece prin planul de afaceri, afacerea ta își va asuma realizarea obiectivelor de afaceri: 

  • Vei putea să stabilești ce acțiuni să întreprinzi pentru obținerea rezultatelor propuse
  • Vei urmări îndeplinirea angajamentelor economice
  • Îți va oferi informații calitative și cantitative despre afacerea ta

Planul tău de afaceri va servi drept punct de referință pentru investitori, parteneri, angajați și conducere în vederea  evaluării progreselor obținute în raport cu obiectivele propuse.

 

plan de afaceri7 motive pentru realizarea planului de afaceri

Când îți dorești ca afacerea ta să fie de succes și să supraviețuiască fazei de început, este obligatoriu să faci un plan de afaceri. Dacă nu ai făcut  încă unul, poate că este timpul să începi să lucrezi la el. Procesul prin care îți gândești, organizezi și realizezi  planul de afaceri te va ajuta să înțelegi foarte bine unde se află afacerea ta și unde vrei să ajungă, și cel mai important cum vei reuși să-ți atingi obiectivele propuse.

Dacă nu ești încă convins cu privire la utilitatea realizării unui plan de afaceri, îți prezentam mai jos 7 motive pentru a face unul:

1. Pentru realizarea strategiei afacerii 

Te va ajuta să-ți stabilești strategia afacerii și un plan pentru implementarea acesteia. Prin crearea unui plan de acțiune îți crești șansele de a lua decizii de afaceri mai bune și să te concentrezi asupra a ceea ce este cu adevărat important.

2. Pentru a-ți înțelege mai bine concurența

Realizând un plan de afaceri trebuie să obții informații despre concurență și să o analizezi. Astfel, vei avea posibilitatea să înțelegi avantajele competitive ale afacerii tale.

3. Pentru a-ți înțelege clienții

Studiază comportamentul acestora, de ce cumpăra, de ce nu cumpăra, care sunt preferințele acestora. Cunoscându-ți clienții vei putea să le oferi  produsele  și serviciile de care ei au cu adevărat nevoie. Realizează profilul acestora și utilizează-l în planul de afaceri.

4. Pentru a evalua fezabilitatea afacerii

Procesul de realizarea a planului de afaceri presupune studierea pieței ținta și realizarea studiului de fezabilitate care stau la baza succesului afacerii tale.

5. Pentru a stabili modul în care afacerea va genera venituri

Prin intermediul planului de afaceri poți răspunde întrebărilor legate de modul în care afacerea ta va genera venituri.

6. Pentru a stabili nevoile de finanțare ale afacerii tale

Făcând un plan de afaceri poți să calculezi capitalul de care ai nevoie pentru a-ți atinge obiectivele propuse. Știind care este capitalul de care ai nevoie poți să răspunzi cu ușurința eventualilor finanțatori.

7. Pentru a atrage angajați de calitate

Oamenii talentați cu experiență relevantă în domeniul în care vei activa pot risca mult dacă decid să se alăture unei firme la început de drum. Dar, arătându-le un plan de afaceri bine realizat, prin care demonstrezi că ai o viziune clară asupra viitorului afacerii tale poți avea șanse de a-ți forma o echipă de calitate cu ajutorul căruia să-ți pui în practică planul de afaceri.

Atunci când vei scrie planul de afaceri, vei înțelege probleme cu care te vei confrunta în diferitele faze ale dezvoltării acesteia. Vei înțelege care este concurența ta și cât de puternică este aceasta, vei înțelege ce volum de vânzări va fi necesar pentru a deveni profitabil sau vei înțelege care sunt nevoile clienților tăi.

Indiferent de cât de pasionat ești de visul tău și cât de mult crezi în ideea ta, nu uita că ai nevoie de mai mult decât o idee pentru a crea o afacere profitabilă. Implicându-te și realizând tu planul de afaceri, îți vei da seama de realitățile cu care te vei confrunta și vei fi pregătit să le faci față cu realism.

CE SĂ FACI ÎN CONTINUARE

Citește și