SWOT – este un acronim care provine din limba engleza si se refera la studiul facut de o afacere oricand pe parcursul infiintari, dezvoltarii sau functionarii sale si are drept scop stabilirea punctelor tari (S –strengthes), slabe (W – weaknesses), oportunitatilor (O – opportunities) si amenintarilor (T – threats).
Punctele tari si cele slabe sunt interne companiei si se refera, de exemplu, la reputatie, locatie etc, iar oportunitatile si amenintarile sunt determinate de factorii externi afacerii – de exemplu, concurenta, conditiile pietei, furnizori etc. Este bine de subliniat faptul ca o afacere poate schimba punctele sale tari sau slabe, dar nu poate modifica oportunitatile sau amenintarile in fata carora se poate afla la un moment dat.
Analiza SWOT te ajuta sa beneficiezi de punctele tari (S), sa minimizezi punctele slabe (W), sa identifici oportunitatile (O) si sa contracarezi amenintarile (T) si face parte, in general, din planificarea strategica.
Pentru a beneficia cat mai mult de rezultatele unei analize SWOT, aceasta trebuie realizata pornind de la un obiectiv specific sau pentru a raspunde anumitor intrebari. Astfel, analiza SWOT te poate ajuta sa te aliniezi noilor trenduri, sa profiti de noi oportunitati etc.
Cum sa beneficiezi de puncetele tari (S)
O analiza SWOT te poate ajuta sa identifici acele parti ale afacerii care merg bine. Acestea sunt factorii de succes ai afacerii tale, reprezentand, de fapt, avantajul competitiv. Pentru o afacere, identificarea corecta a punctelor sale tari (S) este obligatorie, deoarece dezvoltarea ulterioara inseamna sa gaseasca modalitati de a utiliza in beneficiul sau punctele tari (S), respectiv avantajul competitiv.
Minimizarea punctelor slabe (W)
Punctele slabe sunt acele aspecte prin care afacerea ta se afla in dezavantaj in fata concurentei. Realizarea analizei SWOT te poate ajuta sa le identifici si sa iei masurile necesare pentru a minimiza efectul lor asupra afacerii tale sau pentru le îmbunatati, inainte ca acestea sa devina o problema. Cand identifici punctele slabe, incerca sa fii cat mai obiectiv, astfel incat sa obtii o imagine clara a problemelor reale cu care se confrunta afacerea si care te pot pune in dificultate in fata concurentei, a clientilor, in piata, in general.
Identificarea oportunitatilor (O)
Analiza SWOT te poate ajuta sa identifici oportunitatile de care afacerea ta ar putea sa beneficieze astfel incat sa inregistreze vanzari mai mari si, implicit, venituri mai mari. Oportunitatile reprezinta factori externi afacerii tale, pe care nu ii poti influenta – trenduri, schimbari in piata, modificari de legislatie etc.
Contracararea amenintarilor (T)
Amenintarile sunt factori externi care iti pot afecta in mod negativ afacerea. Analiza SWOT te poate ajuta sa identifici aceste aspecte, astfel incat sa iei toate masurile necesare.
Cand sa realizezi o analiza SWOT?
Analiza SWOT se poate realiza atunci cand este necesara planificarea strategica, atunci cand doresti sa intri intr-o noua piata, cand se dezvolta produse noi, cand aplici pentru finantare etc.