Avantajul competitiv al afacerii: cum te diferentiezi de concurenta

Avantajul competitiv al afacerii reprezinta acel element unic care te ajuta sa te evidentiezi in fata concurentei

Avantajul competitiv al afacerii tale il reprezinta acel element unic care te ajuta sa te evidentiezi in fata concurentei.  Practic, reprezinta beneficiile pe care clientii tai le obtin atunci cand fac afaceri cu tine.  Cand te gandesti la avantajul competitiv al afacerii tale, te gandesti atat la produsele si serviciile oferite, dar si la reputatia afacerii tale, viteza de servire, locatie, adica la toate acele aspecte care te ajuta sa te diferentiezi de concurenta.

  • Avantajul competitiv reprezinta punctul forte al afacerii
  • Preferabil sa fie unic
  • Usor de inteles si simplu
  • Avantajul competitiv se poate schimba pe parcursul trecerii timpului, pe masura ce competitia va incerca sa imprumute din caracteristicile avantajului tau competitiv

Sa ai preturi mici (sau cele mai mici preturi) s-ar putea sa nu fie suficient sa te diferentiezi de concurenta, mai ales ca sunt multe situatii in care unele afaceri nu au facut fata razboiului preturilor si au dat faliment. O astfel de practica iti poate micsora marja de profit pana la zero, scotandu-te din joc mai repede decat ai crede. Totusi, daca poti sa faci fata unui astfel de joc este minunat, daca nu incearca sa-ti stabilesti avantajul competitiv apeland la inventivitate si curaj, astfel incat sa-ti creezi intr-adevar un avantaj competitiv unic si dificil de replicat de concurenta.

Avantajul competitiv al unui magazin de suplimente naturale ar putea fi acela ca vinde articole naturale, de cea mai buna calitate, moderne, cu standarde de securitate inalte, raport calitate/pret foarte bun. Clientii pot identifica beneficiile aduse de astfel de produse in mod diferit:

  • Cei care doresc sa utilizeze suplimente naturale vor fi interesati pur si simplu de gama de articole naturale oferite;
  • Cei care au probleme de sanatate – de exemplu greutate mare, dureri de spate etc– vor identifica beneficii la produsele care ii pot ajuta sa-si atinga obiectivele de sanatate (scadere in greutate, ameliorarea durerilor de spate);
  • Cei care au copii vor prefera sa utilizeze produse de buna calitate, care respecta standardele de securitate, care sa nu afecteze sanatatea si siguranta copiilor.

Incearca sa utilizezi orice detaliu pe care il consideri un avantaj pentru afacerea ta, adapteaza-te la nevoile clientilor si la miscarile concurentei:

  • Realizarea produsului

Ofera produse de buna calitate, care rezista mai mult, sunt usor de utilizat si sigure, naturale, respecta mediul inconjurator etc. Utilizeaza ambalaje de buna calitate, care sa reflecte faptul ca iti respecti clientii si brandul. Nu uita de unicitatea produsului si de valoarea adaugata oferita clientilor care decid sa utilizeze produsul tau, etc.

  • Serviciile oferite – pot reprezenta principalul element prin care te poti evidentia de concurenta

Ofera servicii pre si post vanzare de buna calitate, livreaza repede, optimizeaza-ti web site-ul, ofera posibiltatea comenzilor on-line atunci cand concurenta ta nu ofera, ofera produse (mostre) gratuite, incearca sa deservesti clientii din toata tara, angajeaza oameni de calitate si instruieste-i corect, astfel incat sa ofere servicii de calitate care sa respecte clientii si brandul tau, etc.

  • Afacerea ta

Oferta variata de produse este de preferat, dar nu iti transforma afacerea in 1001 de articole. Gaseste o nisa in care doresti sa activezi si diversifica produsele oferite in aceasta nisa. Impune-te ca un expert in domeniu. Cauta o locatie buna pentru clientii si angajatii tai (nu pentru tine), aranjeaza cu gust si modern magazinul (sediul firmei), ofera optiuni de plata diverse, fii adaptabil, construieste un model de business care sa corespunda valorilor tale si instruieste-te pe tine si angajatii tai in mod continuu.

Cand incepi o afacere, trebuie sa incerci sa-ti intelegi clientii si ce nevoi au, dar si competitia, pentru a intelege de ce cumpara clientii de la ei. Astfel, pentru a stabili prin ce se diferentiaza afacerea ta, incearca sa raspunzi la intrebari de genul: de ce ar cumpara clientii de la mine? de ce cumpara clientii de la concurenta si nu de la mine? de ce anumiti clienti potentiali nu cumpara de la mine? ce trebuie sa fac astfel incat afacerea mea sa devina de success?

Prin realizarea unui studiu de piata poti afla raspunsul la intrebarile de mai sus. Utilizat in mod corect, acesta iti va indica aspectele unde afacerea ta este diferita de cea a competitorilor si care este acel element unic care ii atrage pe clienti. Atunci cand un client cumpara un produs sau un serviciu, acesta cumpara practic beneficiul adus de respectivul produs sau serviciu. Pentru a stabili avantajul tau competitiv, stabileste ce beneficii au clientii tai daca folosesc produsele sau serviciile oferite de afacerea ta.

CE SA FACI IN CONTINUARE: