Etapele Începerii Unei Afaceri

Când ești a început de drum și îți dorești să iți transformi ideea într-o afacere profitabila, ar fi bine să cunoști foarte bine etapele începerii unei afaceri.  Făcând o astfel de planificare iți va fi mult mai ușor să urmărești unde te afli în drumul tău spre succes.

Chiar dacă înțelegi care sunt eforturile necesare creării unei afaceri, s-ar putea să nu fi familiarizat cu toate stadiile inițierii unei afaceri.  Alegerea unui nume pentru afacerea ta sau realizarea unui logo par a fi activități normale și de la sine înțelese, dar ce zici de acele etape mai puțin vizibile, dar extrem de importante pentru deschiderea unei afaceri, cum ar fi stabilirea structurii juridice, strategia de marketing sau stabilirea modelului de afaceri pe care dorești să-l dezvolți?

Numărul activităților necesare deschiderii unei afaceri  poate deveni covârșitor, iar în absența unei liste în care să notezi și să urmărești toate etapele și sarcinile pe care trebuie să le implementezi, iți va fi dificil să le duci la bun sfârșit.

Ce presupune începerea unei afaceri?

Când începi propria afacere, trebuie să porți multe pălării. Poți să ai idei excelente, dar pentru a le pune în practică trebuie să faci fața aspectelor administrative sau manageriale. Trebuie să fii obiectiv când stabilești ceea ce poți face. Lipsa experienței în management poate conduce la eșecul afacerii. Nu trebuie să-ți fie jenă să cauți sfatul experților, să discuți cu alți antreprenori sau să angajezi experți cu cunoștințe în domeniul tău, care te pot ajuta să-ți administrezi afacerea.

Pasiunea, perseverența și gândirea inovativă îți pot îmbunătăți șansele de succes. ȘTII CE ÎȚI DOREȘTI SĂ REALIZEZI? Hotărârea, obiectivele clare, atenția la detalii, dar și motivarea celor cu care colaborezi  pot fi elementele de care ai nevoie pentru a atinge succesul și a crește afacerea.

Pe de altă parte, dorința și perseverența nu sunt suficiente pentru a reuși.  Se știe că mulți oameni știu să gătească și sunt bucătari talentați și unii dintre ei pot visa să-și deschidă propriul restaurant. Totuși, piața este saturată, marjele de profit nu foarte mari, iar clienții au de unde sa aleagă. Pentru a avea succes într-o astfel de piață, trebuie să încerci să oferi ceva nou sau unic, adică trebuie să te asiguri că exista o piață suficient de mare și pentru afacerea ta, pentru ce dorești tu să oferi, unde competiția nu este încă prea puternică.

Până când afacerea o să înceapă să arate primele rezultate, este necesar să-ți planifici fiecare pas, astfel încât să reușești să treci peste perioada de început.

Cum poți planifica etapele începerii unei afaceri?

Pentru a putea planifica etapele prin care iți vei implementa ideea de afaceri, este obligatoriu să-ți definești și să cunoști în detaliu aspectele enumerate mai jos. După ce ți-ai clarificat toate informațiile detaliate aici vei putea planifica fiecare pas al afacerii tale:

1. Realizează planul de afaceri si de marketing

Plecând de la ideea ta de afaceri și având nevoile și dorințele clienților tăi în vedere, planifică-ți afacerea.

Planul de afaceri și planul de marketing ar trebui să fie principalele instrumente pe care le vei utiliza pentru începerea, dezvoltarea și administrarea afacerii tale.

2. Stabilește ce model de afaceri vei utiliza

Prin stabilirea modelului de afaceri pe care îl vei aplica pentru începerea si dezvoltarea afacerii tale, vei stabili principalii furnizori cu care vei colabora, care vor fi activitățile principale de care vei avea nevoie pentru implementarea modelului de afaceri, care vor fi canalele de vânzare, cum vei asigura suportul pre si post vânzare al clienților, vei stabili structura costurilor și modul în care vei genera venituri.

3. Cunoaște în amănunt piața în care vrei să activezi

Cunoașterea pieței în care vei activa este crucială și dacă vei înțelege de ce este atât de importantă vei putea caștiga în fața concurenței tale.  Piața în care activezi se referă, în primul rând, la clienții, furnizorii și concurenții tăi și dacă vei reuși să-i cunoști pe aceștia vei reuși să-ți asiguri succesul afacerii.

4. Înțelege aspectele legale ale afacerii tale

Cunoașterea aspectelor legale specifice domeniului în care activează este obligatorie pentru orice antreprenor. Poți salva mulți bani și timp dacă îți începi activitatea cunoscând toate detaliile cu privire la legislație, autorizații, aprobări, certificări, etc. Totodată, o bună aplicare a acestora poate face diferența dintre continuarea afacerii sau închiderea acesteia de către autorități, din cauza nerespectării legislației în vigoare.

Colaborează cu un avocat, chiar și pe probleme punctuale, dacă nu-ți permiți să-l angajezi full-time.

5. Învață management financiar și puțină contabilitate

Este obligatoriu să cunoști cum să calculezi cash flow-ul, cum să stabilești prețurile, să calculezi marjele de profit sau reducerile de prețuri, să înțelegi contul de profit și pierdere sau balanța de verificare. Fără cunoașterea unor astfel de aspecte, afacerea ta va pluti în deriva până când vei da faliment.

Cele mai importante etape pentru inceperea unei afaceri

Începerea unei afaceri în 8 pași simpli 

1. Stabilește dacă ești pregătit

Când alegi să începi o afacere  accepți că  vor interveni schimbări în stilul tău de viața,  fiind necesară în același timp și o susținere financiara pe măsura.

Reușita sau eșecul afacerii tale depind de mulți factori, inclusiv  de abilitățile tale antreprenoriale, inițiativa, capacitatea de muncă dar și de mediul economic sau de afaceri din zona in care dorești să-ți începi activitatea.

Verifică dacă ești pregătit pentru a începe o afacere și dacă ai aptitudinile necesare pentru a începe o afacere.

2. Evaluează ideea de afaceri

Trebuie să înțelegi că o afacere nu poate avea succes dacă nu creează ceva pentru care oamenii vor  dori să plătească.

Dacă ești serios și visezi  să construiești o afacere de succes, ar trebui să știi că cele mai importante  două componente ale unei afaceri sunt: 1) clienții și 2) produsul.

!Fără produs și clienți care să-l cumpere, o afacere nu este o afacere reală, este doar o un teanc de acte și formulare!

Singurul mod în care poți să stabilești dacă ideea ta va avea succes este de a face un studiu de piața. Verifică informațiile despre industrie, întocmește o analiza a competitorilor și alcătuiește un profil al potențialilor clienți. Stabilește printr-o analiză SWOT  punctele tari, punctele slabe, oportunitățile și amenințările  pe care le identifici pentru ideea ta de afaceri.

Analizează rezultatele studiului de piață în mod obiectiv. Dacă studiul arată că inițiativa ta nu are șanse prea mari de reușita atunci poate ar fi mai bine să nu continui.

Citește și capitolul dedicat  fezabilității ideii de afacerii pentru mai multe informații.

3. Realizează un plan de afaceri

Deși inițial s-ar putea să ți se pară mult de lucru, un plan de afaceri bine facut poate salva timp si bani pe termen lung și te poate ajuta să-ți asiguri finanțare sau să închei contracte noi.

Învață mai multe despre planul de afaceri  și utilizează modelul nostru pentru a-ți planifica afacerea. Modifică-l astfel încât să corespundă nevoilor afacerii tale.

4. Constituirea societății comerciale

După ce te-ai asigurat că ai o idee de afaceri viabilă, care asigură un produs sau serviciu pe care clienții vor dori să-l cumpere,  trebuie să îndeplinești cerințele legale cu privire la constituirea societăților comerciale. Verifică ce structură legală se potrivește nevoilor tale de afaceri. Pe site-ul ONRC găsești toate informațiile de care ai nevoie cu privire la înregistrarea unei afaceri.

Urmează pașii de mai jos pentru a te asigura că parcurgi toate etapele necesare deschiderii societății comerciale:

4.1 Alegerea formei de organizare

Verifică la ONRC toate formele de organizare și decide care este cea mai bună pentru afacerea ta. Vezi ce forme de organizare ai la dispoziție aici.

4.2 Pregătește toate informațiile necesare înregistrării firmei la Registrului Comerțului

Alege denumirea firmei pe care ulterior va trebui să o verifici și să soliciți rezervarea la ONRC.

Alege obiectului de activitate și stabilește codul CAEN specific activității principale.

Stabilește unde vei înregistra sediului profesional/social şi unde vei avea punctele de lucru sau sediile secundare (dacă este cazul – nu toate afacerile au sedii secundare sau puncte de lucru).

Alege să fii sau nu plătitor de TVA.

4.3 Înregistrarea la ONRC

Pregătește actul constitutiv (în cazul SRL). Poți apela la o firmă specializată sau poți să-l faci singur. Utilizează modelul propus de noi. Adaptează-l nevoilor tale (modelul propus este pentru asociat unic, dar tu poți introduce oricâți asociați dorești, făcând toate calculele conform, astfel încât să-l poți utiliza și dacă este vorba despre mai mulți asociați).

Utilizează modelul contractului de comodat pentru sediul social sau profesional, dacă este cazul. Ai grijă să identifici în mod clar câte camere vor face subiectul contractului de comodat. Pregătește și o copie a releveului imobilului unde se va înregistra sediul social, marcând în mod clar camerele (spațiul) pentru care se face contractul de comodat.

Deschide contul bancar unde vei depune capitalului social și nu uita să atașezi extrasul de cont documentelor depuse la ONRC.

Alcătuiește dosarul pentru depunerea la ONRC, care trebuie să conțină, pentru societățile cu răspundere limitată (SRL), următoarele documente:

4.4 Lista de verificare documente necesare dosar ONRC

Descarcă lista in format PDF

Documente Necesare Infiintare SRL

Lista de verificare documete necesare dosar ONRC*nu uita dosarul cu șina

4.5 Acțiuni ulterioare înregistrării

Comandă realizarea ștampilei (să ai la tine originalul + copia certificatului de înregistrare emis de ONRC) – chiar dacă nu se mai solicită stampilarea documentelor, există cazuri în care aceasta este solicitată.

Alege-ți un contabil bun. Împuternicește-l pe acesta să te reprezinte în relația cu autoritățile fiscale.

Înregistrează firma nou înființata la ANAF (înregistrarea fiscală)

Daca dorești să fii plătitor de TVA – mergi la ANAF si vezi de ce documente ai nevoie (contabilul te poate ajuta)

Dacă vrei sa faci import/export, solicită emiterea unui număr EORI (contactează biroul vamal de care aparții și urmează instrucțiunile lor – îl obții online si pe email)

Obligatoriu! Achiziționează de la sediul ANAF registrul unic de control

  • Obține avizele de funcționare, raportat la obiectul de activitate (vezi, PSI, DSP, ONPC, primărie, mediu)
  • Deschide un cont curent pentru firma ta (poate fi la o banca diferită de cea la care ai depus capitalul social) – pregătește toate documentele firmei nou înființate (act constitutiv, certificat constatator, certificat înregistrare mențiuni, deciziile asociaților, copii acte identitate administratori/acționari)
  • Angajează salariații și înregistrează-le contractele de muncă la ITM (colaborează cu un specialist resurse umane care te poate ajuta cu emiterea si înregistrarea contractelor de munca, fișele de post, calculul salariilor, concediilor, etc)
  • Decide ce soft de contabilitate/facturare vei utiliza. Când alegi un astfel de soft, analizează ce iți poate oferi acesta: posibilitatea de a alege pachetele de servicii în funcție de nevoile actuale ale afacerii, plata abonamentului lunar, customer service foarte bun, etc
  • Dacă ai un autoturism și dorești să-l utilizezi pentru realizarea scopului activității firmei (conform Act Constitutiv) trebuie să închei un contract de comodat pentru închirierea acestuia către firma ta (astfel vei putea deconta cheltuielile cu combustibilul, asigurări, reparații etc )

5. Află mai multe despre formele de constituire a societăților comerciale și despre implicațiile lor fiscale

Începerea unei afaceri implică îndeplinirea anumitor obligații legale, fiscale, obținerea unor licențe de funcționare, asigurare etc.

Înainte de începerea activității, asigură-te că înțelegi obligațiile legale ce îți revin din înregistrarea unei afaceri, astfel încât să eviți posibilele amenzi  sau penalizări.

6. Selectează-ți colaboratorii

Trebuie să încerci să-ți alegi colaboratori cu expertiză dovedită în domeniul în care dorești să activezi. Aceștia te-ar ajuta în stadiul de început al afacerii, dar și în perioada când afacerea are nevoie de strategii reale de creștere.

Colaboratorii nu trebuie să fie, cel puțin la început, angajații tăi. Poți foarte bine să alegi să colaborezi cu firme de contabilitate sau de avocatura, cu expertiză în domeniul tău de activitate. Până când afacerea ta o să înceapă să crească, o astfel de soluție poate fi foarte eficientă, mai ales ca exista pe piața multe firme de acest gen.

7. Organizează-ți finanțele

O parte importantă în funcționarea unei afaceri o reprezintă aspectele financiare. De aceea, este important  să înțelegi cum să-ți organizezi finanțele.  Trebuie să stabilești daca îți poți permite să începi o afacere si de cât de mulți bani vei avea nevoie pentru a-ți finanța planurile viitoare.

Dacă te găndești să obții un credit bancar sau să închei contracte cu potențiali parteneri/furnizori , trebuie să ai in vedere să pregătești  câteva previziuni financiare.

8. Promovează-ți afacerea

Multe afaceri vin cu idei de afaceri foarte bune, dar eșuează să le promoveze cu succes. Trebuie sa ieși în fața și să vorbești  potențialilor tăi clienți despre produsul sau serviciul tău, pentru a genera vânzări. Nu uita să-ți faci un site web de prezentare (chiar dacă nu vinzi on-line).

CE SĂ FACI ÎN CONTINUARE

Citește și:

10 Aspecte De Care Sa Tii Cont Atunci Când Începi O Afacere

Întrebări Esențiale Pentru Începerea Afacerii

Profilul Clientului

Planul De Marketing

Contract Comodat Auto [actualizat 2020]