7 Intrebari Care Te Vor Ajuta Sa-ti Evaluezi Ideea de Afaceri

Evaluarea ideii de afaceri – primul pas catre succes

Evaluarea ideii de afaceri este primul pas pe care trebuie sa-l faci atunci cand te gandesti sa incepi o afacere, chiar si atunci cand tu consideri ca ideea este excelenta. Chiar daca tu crezi asta, cel mai bine ar fi sa incerci sa gasesti raspunsuri la cateva intrebari esentiale care te vor ajuta sa intelegi daca ideea ta merita sa investesti timp, bani sau sa-ti sacrifici viata de familie:

  1. Iti va perimite aceasta afacere sa-ti atingi toate obiectivele?

Stabileste care sunt obiectivele pe care doresti sa le realizezi prin implementarea afacerii (mai multi bani, un nou stil de viata, pasiune mai veche etc). Identifica daca exista obiective care pot intra in conflict cu ideea ta – practic cu ideea de a incepe o afacere (poate ai nevoie de bani sa-ti sustii familia si inceperea unei afaceri te poate impiedica, poate ca sanatatea nu este la cele mai inalte cote etc) si verifica daca exista modalitati prin care sa reusesti sa aliniezi ideea de a incepe o afacere cu posibilele obstacole. Care obictive sunt absolut importante pentru tine sau la care esti gata sa renunti?

2. Ai cunostintele si competentele necesare implementarii acestei afaceri?

Poti verifica in articolele „Profilul unui antreprenor de succes” si „Esti pregatit pentru antreprenoriat” daca esti pregatit sa incepi o afacere. In acelasi timp, ar fi de preferat sa verifici ce cunostinte si competente au  ceilalti jucatori din industrie si evalueaza daca tu mai ai nevoie de cursuri de pregatire. Pune pe lista ta si cursuri de administrare a afacerilor daca nu ai experienta in acest domeniu.

3. Ai motivatia, timpul si energia necesare implementarii acestei afaceri?

Gandeste-te ce te motiveaza si cum vei reusi sa stai motivat in vremuri mai putin usoare. Un alt aspect important este timpul pe care il poti aloca ideii tale. Familia si prietenii te pot sustine?

Incearca sa cunosti oameni cu preocupari comune: inscrie-te in cluburi de afaceri, participa la conferinte etc astfel incat sa cunosti cat mai multi oameni de la care poti invata si te pot ajuta sa ramai motivat.

4. Este ideea ta cu adevarat originala?

Verifica sa vezi daca ideea ta este intr-adevar originala sau daca mai exista afaceri care s-au gandit la ceva similar. Daca este originala sau daca targhetezi o nisa pe care nici o alta firma nu o are in vedere, atunci afacerea poate fi profitabila in comparatie cu a concura intr-o nisa aglomerata unde jucatorii au experienta.

Incearca sa gasesti pe cineva cu experienta in antreprenoriat care doreste sa te indrume, sa iti fie mentor.

Invata sa faci un studiu de piata si cum te poate ajuta acesta sa iei decizii de afaceri mai bune.

5. Exista cerere pentru ideea ta?

O idee se poate transforma intr-o afacere de succes daca oamenii doresc sa cumpere bunul sau serviciul oferit. Stabileste care este piata tinta. Dupa ce stabilesti cui doresti sa te adresezi, poti sa estimezi cat sunt potentialii clienti dispusi sa plateasca pentru acestea. Daca potentialii clienti sunt interesati de produsele sau serviciile oferite de tine, dar nu doresc sa plateasca, ar trebui sa te gandesti la un model de afaceri diferit: in unele industrii (servicii, de exemplu) sunt companii care ofera serviciul gratis, dar inregistreaza profituri din publicitate.

6. Raspunde ideea de afacerei unei nevoi reale din piata?

Cheia succesului pentru orice afacere este sa poata raspunda nevoilor reale ale pietei. Produsul sau serviciul oferit de tine ar trebui sa fie unic, sa rezolve o problema si sa ofere clientilor un stimulent (pret, calitate sau un produs mai bun ca cel al concurentei) pentru a-i determina sa accepte un produs sau serviciu nou.

7. Este ideea de afaceri viabila din punct de vedere financiar?

Este esential sa stabilesti modurile in care afacerea va produce bani. In functie de tipul de produs sau serviciu oferit trebuie sa ai in vedere un model al afacerii prin care sa asiguri vanzarile si sa generezi profituri.

Punand intrebari despre ideea ta, te va ajuta sa hotarasti daca o poti transforma intr-o afacere viabila. Poti afla informatii care te pot determina sau nu sa-ti urmaresti ideea. Cu cat reusesti sa aduni mai multe informatii cu privire la cerere, cu privire la potentiala concurenta, cu cat cunosti mai multe detalii despre nevoile si dorintele potentialilor clienti, cu atat vei reusi sa dezvolti si sa implementezi o idee de succes.

Inainte sa incepi o afacere ar trebui sa evaluezi ideea de afaceri si sa stabilesti cat mai obiectiv posibil care sunt posibilitatile reale de a face profit in urma implementarii ei.

CE SA FACI IN CONTINUARE

Citeste si:

Idei De Afaceri Profitabile Care Rezista Oricarei Crize

10 Aspecte De Care Sa Tii Cont Atunci Cand Incepi O Afacere