10 Întrebări Care Te Vor Ajuta Să-ți Evaluezi Ideea de Afaceri

Evaluarea ideii de afaceri – primul pas către succes

Evaluarea ideii de afaceri este primul pas pe care trebuie să-l faci atunci când te gândești sa începi o afacere. Chiar și atunci când tu consideri ca ideea de afaceri este excelenta.

Cel mai bine ar fi să încerci să găsești răspunsuri la câteva întrebări esențiale. Răspunsurile obținute te vor ajuta să înțelegi dacă ideea ta merita să investești timp, bani sau să-ți sacrifici viața de familie.

Transformarea unei idei într-o afacere profitabilă presupune multă muncă, probabil mulți bani și timp alocat începerii și dezvoltării acesteia. Înainte de a te implica în începerea unei afaceri, fă-ți timp pentru a evalua din toate punctele de vedere.

Astfel, fie ca ai o idee excelentă pentru o afacere nouă, fie că vrei să dezvolți o noua linie de afaceri în cadrul unei afaceri existente, evaluarea fezabilității și oportunității acesteia sunt esențiale. Trebuie să afli răspunsuri la următoarele întrebări:

  • Poate fi ideea de afaceri dezvoltată?
  • Există o piața pentru noua afacere?
  • Este noua afacere viabilă din punct de vedere financiar?
  • Care este potențialul afacerii?
  • Care este avantajul competitiv al noii afaceri?

Rezultatele cercetărilor făcute înaintea începerii unei afaceri te pot determina sau nu să mergi mai departe în ceea ce privește implementarea sau dezvoltarea noii idei de afaceri.

Astfel, poți să-ți dai seama dacă există o piață pentru afacerea ta sau poți, de exemplu, să decizi că nu merită să începi respectiva afacere deoarece un nou competitor dorește să înceapă o afacere în aceeași piață în care dorești și tu să activezi.

Cum se realizează evaluarea ideii de afaceri?

Acest ghid te va ajuta să identifici metodele de evaluare a ideii de afaceri cu ajutorul cărora poți să implementezi și să -ți dezvolți ideea de afaceri:

1. Îmi va permite ideea mea de afaceri să-mi atingi toate obiectivele?

Stabilește care sunt obiectivele pe care dorești să le realizezi prin implementarea afacerii (mai mulți bani, un nou stil de viață, pasiune mai veche etc).

Identifică dacă exista obiective care pot intra în conflict cu ideea ta – practic cu ideea de a începe o afacere (poate ai nevoie de bani să-ți susții familia și începerea unei afaceri te poate împiedica, poate că sănătatea nu este la cele mai înalte cote etc) și verifica dacă exista modalități prin care să reușești să aliniezi ideea de a începe o afacere cu posibilele obstacole.

Prin evaluarea ideii de afaceri stabilești care obiective sunt absolut importante pentru tine sau la care ești gata să renunți, putând astfel să te concentrezi pe aspectele cu adevărat importante pentru tine.

2. Am cunoștințele și competențele necesare implementării acestei afaceri?

Poți verifica în articolele „Profilul unui antreprenor de succes” si „Ești pregătit pentru antreprenoriat” dacă ești pregătit să începi o afacere. In același timp, ar fi de preferat să verifici ce cunoștințe si competențe au  ceilalți jucători din industrie și evaluează dacă tu mai ai nevoie de cursuri de pregătire.

Pune pe lista ta și cursuri de administrare a afacerilor dacă nu ai experiența în acest domeniu.

3. Am motivația, timpul și energia necesare dezvoltării unei idei de afaceri?

Gândește-te ce te motivează și cum vei reuși să stai motivat în vremuri mai puțin ușoare.

Un alt aspect important este timpul pe care îl poți aloca ideii tale. Familia și prietenii te pot susține?

Încearcă să cunoști oameni cu preocupări comune: înscrie-te in cluburi de afaceri, participa la conferințe etc astfel încât să cunoști cât mai mulți oameni de la care poți învăța si te pot ajuta să rămâi motivat.

Evaluarea ideii de afaceri

4. Este ideea mea cu adevărat originală?

Verifică dacă ideea ta este într-adevăr originală sau dacă mai există afaceri care s-au gândit la ceva similar. Dacă este originală sau dacă țintești o nișa pe care nici o altă firmă nu o are în vedere, atunci afacerea poate fi profitabilă în comparație cu a concura într-o nișa aglomerata unde jucătorii au experiența.

Încearcă să găsești pe cineva cu experiența în antreprenoriat care dorește să te îndrume, să îți fie mentor.

Învață să faci un studiu de piața și cum te poate ajuta acesta să iei decizii de afaceri mai bune.