10 Întrebări Care Te Vor Ajuta Să-ți Evaluezi Ideea De Afaceri

Evaluarea ideii de afaceri – primul pas către succes

Evaluarea ideii de afaceri este primul pas pe care trebuie să-l faci atunci când te gândești sa începi o afacere. Chiar și atunci când tu consideri ca ideea de afaceri este excelenta.

Cel mai bine ar fi să încerci să găsești răspunsuri la câteva întrebări esențiale. Răspunsurile obținute te vor ajuta să înțelegi dacă ideea ta merita să investești timp, bani sau să-ți sacrifici viața de familie.

Transformarea unei idei într-o afacere profitabilă presupune multă muncă, probabil mulți bani și timp alocat începerii și dezvoltării acesteia. Înainte de a te implica în începerea unei afaceri, fă-ți timp pentru a evalua din toate punctele de vedere.

Astfel, fie ca ai o idee excelentă pentru o afacere nouă, fie că vrei să dezvolți o noua linie de afaceri în cadrul unei afaceri existente, evaluarea fezabilității și oportunității acesteia sunt esențiale. Trebuie să afli răspunsuri la următoarele întrebări:

  • Poate fi ideea de afaceri dezvoltată?
  • Există o piața pentru noua afacere?
  • Este noua afacere viabilă din punct de vedere financiar?
  • Care este potențialul afacerii?
  • Care este avantajul competitiv al noii afaceri?

Rezultatele cercetărilor făcute înaintea începerii unei afaceri te pot determina sau nu să mergi mai departe în ceea ce privește implementarea sau dezvoltarea noii idei de afaceri.

Astfel, poți să-ți dai seama dacă există o piață pentru afacerea ta sau poți, de exemplu, să decizi că nu merită să începi respectiva afacere deoarece un nou competitor dorește să înceapă o afacere în aceeași piață în care dorești și tu să activezi.

Cum se realizează evaluarea ideii de afaceri?

Acest ghid te va ajuta să identifici metodele de evaluare a ideii de afaceri cu ajutorul cărora poți să implementezi și să -ți dezvolți ideea de afaceri:

1. Îmi va permite ideea mea de afaceri să-mi atingi toate obiectivele?

Stabilește care sunt obiectivele pe care dorești să le realizezi prin implementarea afacerii (mai mulți bani, un nou stil de viață, pasiune mai veche etc).

Identifică dacă exista obiective care pot intra în conflict cu ideea ta – practic cu ideea de a începe o afacere (poate ai nevoie de bani să-ți susții familia și începerea unei afaceri te poate împiedica, poate că sănătatea nu este la cele mai înalte cote etc) și verifica dacă exista modalități prin care să reușești să aliniezi ideea de a începe o afacere cu posibilele obstacole.

Prin evaluarea ideii de afaceri stabilești care obiective sunt absolut importante pentru tine sau la care ești gata să renunți, putând astfel să te concentrezi pe aspectele cu adevărat importante pentru tine.

2. Am cunoștințele și competențele necesare implementării acestei afaceri?

Poți verifica în articolele “Profilul unui antreprenor de succes” si “Ești pregătit pentru antreprenoriat” dacă ești pregătit să începi o afacere. In același timp, ar fi de preferat să verifici ce cunoștințe si competențe au  ceilalți jucători din industrie și evaluează dacă tu mai ai nevoie de cursuri de pregătire.

Pune pe lista ta și cursuri de administrare a afacerilor dacă nu ai experiența în acest domeniu.

3. Am motivația, timpul și energia necesare dezvoltării unei idei de afaceri?

Gândește-te ce te motivează și cum vei reuși să stai motivat în vremuri mai puțin ușoare.

Un alt aspect important este timpul pe care îl poți aloca ideii tale. Familia și prietenii te pot susține?

Încearcă să cunoști oameni cu preocupări comune: înscrie-te in cluburi de afaceri, participa la conferințe etc astfel încât să cunoști cât mai mulți oameni de la care poți învăța si te pot ajuta să rămâi motivat.

Evaluarea ideii de afaceri

4. Este ideea mea cu adevărat originală?

Verifică dacă ideea ta este într-adevăr originală sau dacă mai există afaceri care s-au gândit la ceva similar. Dacă este originală sau dacă țintești o nișa pe care nici o altă firmă nu o are în vedere, atunci afacerea poate fi profitabilă în comparație cu a concura într-o nișa aglomerata unde jucătorii au experiența.

Încearcă să găsești pe cineva cu experiența în antreprenoriat care dorește să te îndrume, să îți fie mentor.

Învață să faci un studiu de piața și cum te poate ajuta acesta să iei decizii de afaceri mai bune.

5. Există cerere pentru produsele și serviciile mele?

O idee se poate transforma într-o afacere de succes dacă oamenii doresc să cumpere bunul sau serviciul oferit. Stabilește care este piața ținta. După ce stabilești cui dorești să te adresezi, poți să estimezi cât sunt potențialii clienți dispuși să plătească pentru acestea.

Dacă potențialii clienți sunt interesați de produsele sau serviciile oferite de tine, dar nu doresc să plătească, ar trebui să te gândești la un model de afaceri diferit: în unele industrii (servicii, de exemplu) sunt companii care oferă serviciul gratis, dar înregistrează profituri din publicitate.

6. Răspunde ideea mea de afaceri unei nevoi reale din piața?

Cheia succesului pentru orice afacere este să poată răspunde nevoilor reale ale pieței. Produsul sau serviciul oferit de tine ar trebui să fie unic, să rezolve o problemă și să ofere clienților un stimulent (preț, calitate sau un produs mai bun ca cel al concurentei) pentru a-i determina să accepte un produs sau serviciu nou.

Clienții cumpără produse și servicii care îi ajută să-și satisfacă anumite nevoi, sau să-și rezolve anumite probleme.

Astfel, realizează o listă cu posibilele nevoi, probleme sau dorințe pentru care afacerea ta va furniza o soluție și verifică în același timp dacă în acest mod te vei adresa unei nișe sau afacerea ta va avea la dispoziție o piața întreagă pentru a vinde produsele sau serviciile sale.

7. Este ideea mea de afaceri viabilă din punct de vedere financiar?

Este esențial să stabilești modurile în care afacerea va produce bani. In funcție de tipul de produs sau serviciu oferit trebuie să ai în vedere un model al afacerii prin care să asiguri vânzările și să generezi profituri.

Fii sincer și foarte realist: cum va genera afacerea ta cash, cât de repede și cum va arăta profitul tău după plata tuturor costurilor?

Va fi profit sezonier, ar putea fi afectat de schimbările legislative, este un domeniu de activitate cu marje mari, ai nevoie de investiții masive în tehnologie pentru a face fața concurenței și cererii? Și multe alte costuri cum ar fi retururile clienților, costurile de livrare etc. Realizează o planificare financiară, dar fi sincer și foarte sigur de unde vor veni încasările și cât vei vinde, astfel încât să-ți acoperi nevoia de cash-flow și pentru a genera profit.

8. Care este concurența afacerii mele?

Dacă te gândești bine ce rost ar avea să deschizi o covrigărie pe lângă alte 3 dacă nu ai ceva unic de oferit? Astfel, înainte de a începe verifică atent afacerile similare care au activitate în piața în care vrei și tu să activezi. Verifică-le paginile web, vezi ce produse oferă, ce prețuri practică, ce servicii pre și post vânzare oferă. Observă ce nu oferă ei și ai putea oferi tu prin înființarea noii afaceri.

9. Cu ce este diferită ideea mea de afaceri față de ce există deja pe piață?

Realizează o listă cu toate aspectele ideii tale de afaceri care o fac să fie diferită de ceea ce există pe piață. Chiar dacă ideea ta nu se diferențiază de celelalte afaceri, poți să gândești modalități diferite de a oferi produsele și serviciile, astfel încât experiența clienților atunci când cumpără de la tine să fie pozitivă, de neînlocuit și fără concurență.

Servicii mai bune, livrare rapidă, retururi fără limită în timp, prețuri mai mici, ambalaje unice etc, oferite toate la un loc sau fiecare în parte, te pot ajuta să te diferențiezi și să atragi clienții de care ai nevoie.

10. Cine sunt clienții mei?

Poți să creezi profilul potențialilor tăi clienți? Știi cine sunt aceștia și ce își doresc ei? Cât de bine vor primi produsele sau serviciile oferite de tine? Unde merg aceștia să cumpere produsele și serviciile similare cu cele pe care le vei oferi tu? Cum îi vei convinge să cumpere de la tine?

Cercetează puțin piața în care vei acționa astfel încât să-ți înțelegi potențialii clienți, să vezi cine sunt aceștia și cum poți ajunge la ei.

Punând întrebări despre ideea ta de afaceri, te va ajuta sa hotărăști dacă o poți transforma într-o afacere viabila. Poți afla informații care te pot determina sau nu sa-ti urmărești ideea.

Cu cât reușești să aduni mai multe informații cu privire la cerere, sau cu privire la concurenta potențială, cu cât cunoști mai multe detalii despre nevoile și dorințele potențialilor clienți, cu atât vei reuși sa dezvolți și să implementezi o idee de succes.

Înainte să începi o afacere ar trebui să acorzi importanță evaluării ideii de afaceri și să stabilești cât mai obiectiv posibil care sunt posibilitățile reale de a face profit în urma implementării ei.

CE SA FACI IN CONTINUARE

Citește si:

Idei De Afaceri Profitabile Care Rezista Oricărei Crize

10 Aspecte De Care Sa Tii Cont Atunci Când Începi O Afacere

Etapele Începerii Unei Afaceri


Abonează-te la newsletter pentru mai multe articole similare