Imbunatatirea Cash Flow-ului In Timp De Criza

7 Pasi Pentru Imbunatatirea Cash Flow-ului In Timp De Criza

Calculul Cash Flow-ului in perioade de criza permite continuarea afacerii

covid-19

Este cunoscut faptul ca pentru toate afacerile calculul cash flow-ului in perioade de criza poate face posibila continuarea afacerii sau incetarea operatiunilor.

In aceasta perioada de criza, afacerile sunt profund afectate de pandemia COVID-19, dar si de criza economica care se anunta odata cu epidemia. Potentialii clienti stau acasa, nu cumpara, isi pierd locul de munca, iar antreprenorii trebuie sa se asigure ca afacerile lor nu numai ca supravietuiesc acestei crize, dar si ca vor identifica modalitati de a prospera. Ceea ce, in acest moment, inseamnă sa ai numerar disponibil.
Pentru o firma mica, gestionarea fluxului de numerar intr-o criza este absolut vitala si poate insemna diferenta dintre supravietuirea sau falimentul afacerii tale.

Pentru a obtine controlul, trebuie sa te concentrezi pe activitatile operationale care intorc cash in afacere. Resimtirea declinului continuu al vanzarilor si implicit necesitatea reducerii cheltuielilor sunt evidente, dar primul si cel mai important pas, in aceste momente este stabilizarea si mentinerea fluxurilor de numerar care sa iti permita continuarea operatiunilor.

Cateva notiuni de baza despre cash-flow

Orice antreprenor trebuie sa cunoasca fluxurile de numerar ale firmei sale ca pe propriul buzunar. Poti recapitula cateva notiuni de baza aici . Revizuieste principiile fundamentale cu privire la modul de alcatuire a cash flow-ului oricarei afaceri si identifica modul in care vei incasa si cum vei acoperi cheltuielile firmei din aceste incasari.

7 Pasi Pentru Imbunatatirea Cash Flow-ului In Timp De Criza

Problemele de cash-flow sunt semne clare ale unei afaceri care se lupta sa supravietuiasca, dar exista si situatii in care o afacere creste prea repede, se extinde si se poate gasi in situatia in care sa nu mai aiba cash pentru a-si plati angajatii, furnizorii sau creditorii.  

Intr-o situatie atat de grava cum este aceasta provocata de Covid-19 si toate implicatiile economice ale carantinei, este clar ca fluxurile de numerar vor fi (si sunt) grav afectate si pot conduce la insolventa si lichidarea activitatii.

O astfel de situatie necesita flexibilitate din partea antreprenorilor care trebuie sa intervina cu masuri rapide si ferme.

Deci, ce poti face pentru a stabiliza fluxul de numerar al afacerii tale.? Iata sapte sfaturi pe care le poti aplica si tu:

1. Revizuieste si modifica planul de afaceri pentru a te adapta noii situatii

In conditiile in care afacerea ta se poate confrunta cu scaderi de cash-flow, primul lucru pe care ar trebui sa-l iei in considerare este revizuirea planului initial de afaceri, verificarea proceselor, operatiunilor si cheltuielilor pentru a putea intelege motivele pentru care inregistrezi diminuari ale sumelor incasate.

Acestea pot fi determinate fie de o problema recurenta si, prin identificarea ei se pot lua masurile necesare, fie de o problema punctuala, de scurta durata care se poate rezolva cu ajustarea anumitor aspecte operationale in afacerea ta.

Verifica fiecare categorie de cheltuieli pentru a determina care parte a afacerii tale este cea mai profitabila si care nu iti duce beneficiile scontate.

Astfel vei putea sa-ti modifici planul de afaceri pentru a te concentra pe vanzarea de bunurile si serviciile care genereaza cel mai mare profit, renunta la clientii care te pot costa mai mult decat castigi, optimizeaza-ti structura de preturi si identifica zonele in care risipesti inutil resurse sau faci cheltuieli nu neaparat necesare si renunta la ele.

2. Recupereaza-ti mai repede creantele

Este important sa ai acces la cash cat mai repede si usor posibil. O metoda ar fi sa incerci sa recuperezi cat mai repede banii datorati de clientii si partenerii tai. Cu cat banii vor fi incasati mai repede, cu atat mai repede se vor rezolva problemele de cash-flow.

Poti sa negociezi cu clientii plata in avans sau plata partiala pentru bunurile sau serviciile comandate si gandeste-te cum sa imbunantatesti modul de emitere/trimitere a facturilor catre clientii tai cat mai rapid dupa livrarea produselor, astfel incat sa fi platit mai repede.

!Cu cat trimiti o factura mai devreme, cu atat mai repede veti fi platit!

Emite facturile cat mai des. Nu astepta pana la finalizarea unui proiect pentru a factura. Negociaza cu clientii tai sa poti factura saptamanal sau pe situatii de lucrari intermediare pentru a acoperi serviciile furnizate pana in acel moment.

Verifica clientii restanti, evalueaza situatia si acolo unde crezi ca poti recupera debitele incearca sa contactezi telefonic debitorii pentru recuperarea sumelor. Te poti gandi sa negociezi cu ei plati partiale sau cu discount. Daca te confrunti cu o criza de lichiditati, orice leu recuperat conteaza.

Ofera diverse metode plata si fa posibila plata cu cardul, accepta optiuni de plata mobile sau electronice.

3. Renegociaza-ti debitele

Cand afacerea ta se confrunta cu o criza, cel mai bine este sa poti amana sau reduce volumul de cash care iese din firma pentru a creea spatiul necesar capitalului de lucru.

Incearca sa renegociezi cu furnizorii tai noi sau fii sincer cu ei informandu-i cu privire la posibilitatea intarzierii platilor catre ei. In mod sigur multi dintre ei nu vor fi de acord, dar tot atat de bine este posibil ca furnizorii cu care ai cladit o relatie buna sa fie de acord sa te sustina, sa fie flexibili, pentru a putea continua relatia de afaceri cu firma ta.

4. Ia in considerare creditele bancare

Pentru a completa necesarul de cash de care ai nevoie, atunci cand fluxurile de capital sunt negative (incasari mai mici decat plati) poti sa iei in considerare instrumentele puse la dispozitie de banci: poti contracta o linie de credit sau de ce nu, te poti gandi la un business credit card cu o linie de credit prea-probata.

Inainte sa faci un credit bancar asigura-te ca intelegi corect dobanda lunara, taxele si comisioanele percepute de banci care pot fi destul de mari, verifica cum se integreaza in cash-flow-ul afacerii tale, fii sigur ca termenele de rambursare nu se suprapun peste alte termene de plata care pot pune presiune pe bugetul unei afaceri, chiar si atunci cand nu se afla intr-o perioada de criza.

!Daca afacerea ta nu poate asigura in mod recurent cashul necesar functionarii, inseamna ca problemele sunt mai profunde, iar contractarea unui credit fara a produce suficiente venituri poate insemna doar o rezolvare temporara a situatie si nu va face decat sa inrautateasca problemele in viitor!

5. Gaseste un investitor

O modalitate fezabila pentru accesarea rapida de capitalurilor de lucru, o reprezinta vanzarea unei parti din afaceri. Poate fi o decizie salvatoare, dar trebuie sa fii sigur ca doresti sa devii partener in afacerea ta. Totodata, ai grija la tipul de investitori carora decizi sa vinzi si cu cine alegi sa te asociezi.

Nu lasa presiunea unei crize sa te conduca spre decizii proaste pentru viitorul afacerii tale.

6. Redu cheltuielile

Ca regula generala, ar trebui sa stii in permanenta cat cash iti iese din conturi si pentru ce, iar in perioade de criza atentia ta spre acest capitol trebuie sa fie si mai concentrata.

In timpul unei perioade in care te confrunti cu o problema care nu iti mai permite sa incasezi suficient si nu mai ai posibilitatea sa-ti asiguri cashul necesar, trebuie sa analizezi foarte atent ce fel de cheltuieli ai si sa decizi care sunt cele importante, fara de care nu iti poti continua activitatea si sa le elimini pe cele inutile.

7. Vinde activele neesentiale

O alta modalitate de obtine cash intr-o perioada de criza este sa incerci sa vinzi activele mai putin importante, cele de care nu depinde productia bunurilor/serviciilor aducatoare de venituri in afacerea ta.  Vanzarea activelor este o solutie temporara, one time, dar te poate ajuta sa accesezi cash atunci cand ai nevoie.

CE SA FACI IN CONTINUARE

Te-ar mai putea interesa si:

COVID-19: Cash Flow Management – ghid gratuit

COVID-19: Cash Flow Management

Strategii Pentru a Rezista Problemelor de Cash Flow pe Timp de Criza

Planul de Continuitate a Afacerii – Ghid Gratuit