Obiectivele Studiului De Piață

Studiul De Piata Este Obligatoriu Pentru Toate Afacerile

Obiectivele studiului de piață trebuie definite încă de la început, pornind de la aspectele asupra cărora dorești să iei anumite decizii. Acestea te vor ajuta în implementarea cu succes a unui proiect, fie că este vorba de o afacere nouă sau că vorbim de lansarea unui produs sau serviciu. Posibile obiective ale studiului de piața ar putea fi, de exemplu, cunoașterea clienților, sau cum pot fi aceștia targetați.

Stabilește foarte clar obiectivele studiului de piață și rezultatele pe care dorești să le obții, deoarece obiectivele greșit stabilite pot conduce la concluzii greșite. Nu lua decizii sau nu trage concluzii înainte de finalizarea studiului. La final s-ar putea să obții informații la care nu te așteptai și care îți pot influenta radical ideile pe care le aveai la început de drum.

Cum stabilești obiectivele studiului de piață

Cel mai important pas în realizarea studiului de piață este definirea obiectivelor. La baza stabilirii acestora stă identificarea problemei pentru care cauți răspunsurile prin intermediul studiului pieței, iar  prin stabilirea obiectivelor studiului de piață vei determina exact ce informații trebuie să colectezi și să analizezi astfel încât să iei deciziile corecte.

Obiectivele trebuie să fie clare și măsurabile. Întocmește o listă cu cele mai importante informații pe care dorești să le obții ca urmare a studiului de piață și transpune-le într-o serie de întrebări pe baza cărora să ajungi la rezultatele căutate.

Care sunt obiectivele studiului de piață

În principiu, atunci când decizi să realizezi un studiu de piața, o faci pentru că ai nevoie să obții informații din piață care să te ajute să răspunzi la o serie de întrebări pe baza cărora vei decide dacă vei începe o afacere nouă sau nu, dacă vei extinde o linie de afaceri sau dacă este oportuna lansarea unui nou  produs sau serviciu.

Realizarea studiului de piața nu se poate face daca pornești la drum fără un set de întrebări în jurul aspectelor pentru care dorești să obții răspunsuri, sau fără să știi clar ce  informații dorești să obții, care sunt obiectivele și scopul studiului.

Mai jos găsești o listă cu câteva posibile obiective pentru studiului de piața:

Verificarea existenței cererii pentru produsul/serviciul oferit de tine

  • Testează interesul pentru produsul tău – nu vei obține rezultate exacte, comparabile cu cele pe care le vei obține în situații reale, dar în acest mod vei putea verifica dacă există vreun interes pentru produsele/serviciile tale.
  • Discută cu potențialii clienți pentru a obține feedback – întreabă-i dacă au nevoie de produsul tău, de ce au nevoie, cât de mult ar fi dispuși să plătească pentru un astfel de produs. Cu cât poți afla mai multe informații despre nevoile clienților, cu atât vei putea oferi un produs care să răspundă acestora.
  • Cercetează piața – deși poate dura ceva timp, cercetarea produsului, a concurenței și a pieței poate fi cu adevărat valoroasă. Te va ajuta să vezi tendințele de pe piață și ce a făcut concurența.

Stabilirea pieței țintă

Află tot ce poți despre piața în care vei activa și înțelege nevoile clienților înainte de a începe afacerea sau de lansarea produsului.

Poziționarea în piața

Încearcă să înțelegi cum îți poți poziționa afacerea sau produsul în piață, astfel încât să transmiți mesajul corect către clienții tăi. Prin intermediul acestui obiectiv vei colecta informații despre concurență și produsele acesteia, vei putea urmări poziția lor în piață și vei putea observa cum interacționează clienții cu aceasta.

Pe baza acestor informații, poți să stabilești și poziția ta pe piață și cum dorești să fie perceput brandul tău de către consumatori.

Stabilirea dimensiunii pieței

Cunoașterea dimensiunii pieței în care vei activa te va ajuta să știi numărul clienților potențiali sau să aproximezi volumul vânzărilor.

Pentru o afacere existentă, determinarea dimensiunii pieței se poate face analizând volumul vânzărilor existente, dar dacă lansezi un nou produs sau serviciu, cifrele pe care te vei putea baza pentru a determina dimensiunea pieței sunt cele înregistrate în industria respectivă.

Obiectivele studiului de piață

Aflarea de informații despre concurență

Pentru a crea o afacere de succes, trebuie să poți oferi produse și servicii care se diferențiază de cele existente în piața. Astfel,  cunoașterea concurentei și a produselor și serviciilor oferite de aceasta este obligatorie.

Având informații cât mai corecte despre acțiunile concurenței, vei putea să stabilești prețuri competitive, să creezi campanii de marketing care se bazează pe punctele slabe ale competiției și să îmbunătățești performantele afacerii tale.

Întrebări pe baza cărora poți stabili obiectivele studiului de piață:

  • Cine sunt clienții tăi?
  • Ce cumpăra aceștia?
  • De ce cumpăra anumite produse/servicii?
  • Ce îi va determina pe aceștia să cumpere de la tine?
  • Ce volum de vânzări se preconizează?
  • Care este cel mai bun preț pentru produsul/serviciul tău?
  • Ce caracteristici ar trebui să aibă produsul?
  • Care este cea mai buna locație pentru produsul/serviciul tău?
  • Există alte afaceri cu oferta similară?
  • Există suficientă cerere pentru produsul/serviciul tău astfel încât afacerea ta să devină profitabilă?

Pe lângă aspectele prezentate mai sus, pentru a realiza un studiu de piață care să răspundă nevoilor afacerii tale, stabilește și detalii „organizatorice”, cum ar fi:

  • Bugetul alocat
  • Momentul în care ai nevoie de studiul de piață – primit prea târziu poate pune în pericol implementarea deciziilor corecte
  • Perioada de timp în care dorești să realizezi studiul de piață
  • Cu cine dorești să realizezi studiul de piață (tu sau cu o firma specializată)

Rezultatele studiului de piața influențează luarea deciziilor cu privire la:

  • Începerea unei afaceri
  • Stabilirea prețului
  • Lansarea de noi produse/servicii
  • Poziționarea brandului
  • Cota de piață
  • Decizii cu privire la implementarea strategiei

Înțelegerea problemelor care ar putea influenta studiul de piață te vor ajuta să stabilești obiective realiste și realizabile, iar un studiu de piața bine realizat poate contribui la dezvoltarea afacerii tale, ajutându-te să iei deciziile corecte încă de la început, să depășești concurenta și să-ți înțelegi clienții.

Cei mai buni antreprenori sunt conectați în permanență la informațiile pieței și industriei în care activează, încercând să minimizeze riscurile care le pot afecta afacerea la un moment dat. Studiul de piață este unul dintre cele mai utile documente pe baza căruia poți înțelege mișcările din piață și modul în care acestea te pot afecta. Având un studiu de piață realizat la timp și cuprinzător, poți să acționezi în consecința protejându-ți afacerea.

CE SĂ FACI ÎN CONTINUARE

Citește și:

Studiul De Piața – De Ce Este Important Pentru Afacerea Ta?

Model Studiu De Piața (Ghid Gratuit)

Studiul De Piață – Principii De Baza

Profilul Clientului

Segmentarea Pieței – Definiție, Tipuri, Exemple