Planul de Afaceri – Definitie, Structura, Continut

Pregateste-te pentru succes: construieste o baza puternica realizand un plan de afaceri castigator

Pentru unii antreprenori, primele incercari de a realiza un plan de afaceri pot esua lamentabil.  Multi considera ca planul de afaceri este un document depasit, util doar atunci cand te prezinti la banca pentru a solicita un credit sau cand un posibil investitor este interesat de afacerea lor.

Din pacate, cei care omit sa realizeze un plan de afaceri cu ajutorul caruia sa isi poata implementa ideea de afaceri pierd din vedere o serie de aspecte care trebuie analizate inainte de inceperea oricarei afaceri: nu au o idee clara despre clienti sau piata, nu isi identifica toate sursele posibile de venit sau nu isi estimeaza corect vanzarile.  Nu au niciun plan pentru angajati, pentru ca sunt siguri ca pot face totul de unii singuri, iar  segmentarea clientilor este mult prea larga pentru a putea fi gestionata corect.

Multi antreprenori se concentreaza pe realizarea produsului perfect, fara sa aiba o viziune corecta a pietei si fara sa cunoasca suficient ce-si doresc potentialii lor clienti si de multe ori ofera pe piata un produs pe care nimeni nu-l doreste.

Astfel, pentru orice antreprenor, insusirea realizarii unui plan de afaceri este primul pas spre realizarea unei afaceri de succes. Priveste planul de afaceri ca fiind cel mai important instrument de comunicare cu bancile sau investitorii, si ca fiind baza strategiei tale de afaceri pe termen mediu si scurt.  

planul de afaceri

Pe langa toate cele de mai sus, un plan de afaceri corect te poate ajuta sa clarifici ce doresti sa realizezi cu afacerea ta si sa stabilesti mijloacele prin care iti vei atinge obiectivele propuse:

  • Stabilirea reperelor importante ale afacerii;
  • Intelegerea corecta a concurentei;
  • Cunoasterea nevoilor clientilor;
  • Pentru a sesiza aspecte ale afacerii, nesesizate initial;
  • Pentru a evalua fezabilitatea afacerii;
  • Pentru a stabili modul in care afacerea va genera venituri;
  • Pentru a stabili nevoile de finantare ale afacerii tale;

Dar, indiferent de aspectele pe care orice antreprenor le urmareste prin realizarea planului de afaceri, acesta ar trebui sa aiba in vedere urmatoarele aspecte:

  1. Sumarul executiv

In sumarul executiv vei prezenta pe scurt ideile dezvoltate pe parcursul planului de afaceri. Practic, un sumar executiv bun ajuta cititorul sa inteleaga ideile de baza, aici fiind prezentat intregul concept al afacerii tale.

Este indicat ca acest sumar executiv sa fie scris ultimul, dupa ce ai definit coordonatele afacerii si directia in care doresti sa te indrepti.

Pentru o corecta structurare a sumarului executiv raspunde la intrebarile de mai jos:

  • Care este propunerea de afaceri? – include descrierea clara si concisa a scopului planului de afaceri: ce doresti sa obtii de la banca/investitor/partener de afaceri.
  • Oportunitatea afacerii tale – explica de ce consideri ca este bine sa incepi afacerea: daca ai identificat o nisa, cerere ridicata pentru produsul/serviciul oferit de tine etc.
  • Care este avantajul competitiv al afacerii tale? – explica cum bunurile sau serviciile oferite de tine se diferentiaza de cele oferite de concurenta.
  • Care este viziunea afacerii? – reprezinta imaginea  clara  a ceea ce doresti ca afacerea ta sa devina la un moment dat în viitor, tinand cont de obiectivele și aspirațiile tale. Viziunea de afaceri ofera un obiectiv clar pentru afacerea ta și te poate atentiona in cazul in care te indrepti in directia gresita. De exemplu: „sa devenim lideri de piata prin oferirea unor produse de o calitate de neegalat, unui mix de produse diversificat si unic, angajati bine pregatiti, sisteme de clasa mondiala si cele mai inalte standarde etice și profesionale.”
  • Ce produse/servicii oferi?
  • Cine sunt clientii tai?
  • Care este piata tinta?
  • Cum vei crea cerere pentru produsele/serviciile tale?
  • Cum iti vei desfasura activitatea?
  • Care sunt proiectiile financiare?
  • Cum va evolua piata/industria in care activezi?
  • Actionari/directori.
  1. Ofera detalii despre produsele oferite

Explica exact care este produsul sau serviciul oferit prin afacerea ta si motivele pentru care potentialii clienti  si-ar dori sa-l achizitioneze. Puncteaza avantajele oferite de produsul sau serviciul tau in comparatie cu cele oferite de concurenta. Daca este cazul, tot in acest capitol poti insera informatii despre drepturile de autor si marcile comerciale, precum si despre planurile cu privire la cercetare si dezvoltare.

  1. Vorbeste despre piata in care activezi

Utilizeaza informatiile obtinute ca urmare a realizarii studiului de piata. Descrie pe scurt piata si clientii tinta, influentele sezoniere, intervalele de pret practicate in industrie, evolutia pietei etc).

  1. Prezinta managementul firmei

Inceperea si dezvoltarea unei afaceri presupune cunoastinte in anumite domenii, specifice afacerii respective. Astfel, trebuie sa identifici corect competentele pe care le ai si pe cele de care ai nevoie:

  • Care este structura organizationala ?
  • Descrie experienta si competentele managementului si a personalului cheie;
  • Subliniaza avantajele afacerii avand o asemenea structura organizationala si de management.
  1. Realizeaza o planificare financiara

Sursele de finantare si planificarea financiara sunt cele mai importante domenii de analizat si prezentat. Trebuie sa cunosti foarte bine nevoia de finantare a afacerii tale. Atunci cand prezinti aceste cifre, ofera si date financiare care sa sustina necesitatea obtinerii unui credit, din care sa reiasa, mai ales fezabilitatea afacerii si profitabilitate acesteia.

  1. Diferentiaza-te

Cauta un format de plan de afaceri care functioneaza pentru afacerea ta.

Mai jos iti aratam un scurt cuprins al planului de afaceri propus de Antreprenoriat101.ro

  1. Sumar executiv: ofera imaginea de ansamblu a afacerii tale
  2. Analiza pietei : descrie pe scurt piata si clientii tinta
  3. Planul de marketing: analiza competitiva, marketing si suport vanzari, distributie si preturi
  4. Managementul riscului: planuri pentru situatii de urgenta, asigurari, legal, contracte, plan de succesiune
  5. Planificare financiara: rezumatul financiar si previzionarea cash-flow-ului, profitabilitate, imprumuturi etc
  6. Plan de actiune: probleme operationale și de gestiune, legale, conformitate, reglementari etc.
  7. Anexe: documente financiare justificative, analize, statistici, promovare produse, CV-uri ale angajatilor/managerilor-cheie, alte studii si rapoarte pentru sustinerea ideii de afaceri etc.

Planul tau de afaceri trebuie sa reflecte schimbarile din afacere, din industrie sau din piata. Efectueza modificari ori de cate ori este este necesar pentru a tine cont de nevoile in continua schimbare ale clientilor sau de schimbarile survenite in economie,  astfel incat sa te asiguri ca planul tau este actualizat la zi tinand cont de cele mai noi schimbari si trenduri.

Indiferent daca esti la inceputul afacerii sau daca detii o afacere profitabila, un plan de afaceri te va ajuta fie sa implementezi ideea de afacere fie sa verifici in mod regulat situatia in care se afla afacerea ta.

Planul de afaceri te poate ajuta sa intelegi mai bine ce idei sunt realiste si cum poti sa te incadrezi in bugetul tau, sau, tot atat de bine te poate ajuta sa identifici oportunitatile sau riscurile potentiale, astfel incat sa iei masurile necesare la timp.

Ghidul realizat de noi te va ajuta sa intelegi ce este un plan de afaceri si cum sa intocmesti unul pentru afacerea ta.

CE SA FACI IN CONTINUARE 

Citeste si:

7 Motive Pentru Care Trebuie Sa Faci Un Plan De Afaceri

Model Studiu De Piata – Ghid Gratuit

Misiunea Afacerii In 9 Pasi