Cum Sa Faci Un Plan De Vanzari In 10 Pasi + Ghid Gratuit

Planul de vanzari in 10 pasi

Ce este un plan de vanzari?

Planul de vanzari este raspunsul la intrebarile Cine?, Unde?, De ce?, Cand? si Cum? care te vor ghida spre atingerea obiectivelor tale de vanzari.

Simplu spus, planul de vanzari este modul prin care iti stabilesti obiectivele de vanzari si dezvolti strategiile prin care sa le realizezi. Prin realizarea unui astfel de document planifici modul de crestere a veniturilor si stabilesti o serie de indicatori de performanta, pe care, daca ii indeplinesti, poti stabili gradul de succes al afacerii tale.

Planul de vanzari este un tablou al vanzarilor anterioare, a situatie pietei si a nisei in care activezi, iti arata cine sunt clienții tai, modalitatile prin care ii pot gasi si cum poti interactiona cu acestia si cum le poti vinde produslele sau serviciile tale.

Prin realizarea unui plan de vanzari vei putea sa:

  • Definesti tintele de vanzari;
  • Sa stabilesti strategiile de vanzare in functie de piata tinta;
  • Sa identifici cele mai bune tactici de vanzare pentru echipa ta;
  • Sa-ti motivezi echipa de vanzari si sa le oferi un punct de plecare pentru activitatea lor;
  • Sa stabilesti bugetul de care ai nevoie pentru a aplica planul de vanzari;
  • Sa revizuiesti periodic statusul planului de vanzari (prognozat vs realizat);

!In vanzari ai nevoie de un plan de vanzari bine realizat, pe baza caruia sa poti sa-ti cresti afacerea!

Inainte sa incepi sa realizezi planul de afaceri, inceraca sa aduni cat mai multe informatii despre piata in care actionezi si nevoile/dorintele clientilor existenti in aceasta piata. Realizeaza un studiu de piata si un plan de marketing unde vei putea pune cap la cap toate informatiile necesare realizarii planului de vanzari si vei putea identifica la timp orice problema, orice scadere in vanzari sau de ce nu, vei putea identifica oportunitatile inaintea concurentei.

Cum sa realizezi planul de vanzari

Planul de vanzari trebuie sa contina capitole distincte prin care sa stabilesti tintele de vanzari, profilul  clientilor targhetati, strategiile de vanzare, instrumentele de vanzare, indicatori de performanta, dar si cheltuielile estimate pentru realizarea planului.

Atunci cand pornesti la drum pentru realizarea planului de vanzari, trebuie sa ai in vedere 3 aspecte majore:

  1. Sa stabileste misiunea afacerii tale si obiectivele de vanzari;
  2. Sa cunosti in detaliu piata si clientii;
  3. Sa faci prospectarea clientilor si sa semnezi parteneriate;

Aceste aspecte reprezinta baza oricarui plan de vanzari si actioneaza sinergic, in sensul ca imediat dupa ce ai descoperit raspunsurile la primul aspect, trebuie sa furnizezi in mod natural raspunsuri pentru cel de al doilea etc.

Este normal ca dupa stabilirea obiectivelor de vanzari sa-ti doresti sa le cuantifici, asa cum este normal ca dupa ce ai determinat volumul previzionat sa te intorci catre piata si la final sa vezi pe cine cunosti in acea piata, cum sa gasesti noi clienti care sa te poata ajuta sa iti atingi obiectivele.

I. Stabileste misiunea afacerii tale si obiectivele de vanzari

Incepi prin a sublinia care este misiunea afacerii tale si care sunt vanzarile pe care doresti sa le realizezi pentru a-ti asigura o crestere sanatoasa a afacerii. Aceste informatii reprezinta baza planului de afaceri si te vor ajuta sa stabilesti propozitia unica de vanzare (unique selling proposition).

1.  Defineste misiunea afacerii tale

Asigura-te ca ai definit corect misiunea afacerii tale prin declaratia de misiune si ca toata echipa, in special cea de vanzari o cunoaste si o intelege.

Declaratia de misiune descrie pe scurt de ce exista afacerea ta si ce isi propune sa realizeze si reprezinta cadrul general de la care pornesti ori de cate ori stabilesti strategia de dezvoltare.

2. Stabileste obiective realiste

Planul de vanzari are nevoie, inainte de orice, de stabilirea obiectivelor finale, acelea care vor aduce clienti si implicit vanzarile de care firma ta are nevoie si care iti vor confirma daca strategiile adoptate in planul de vanzari au fost sau nu bune.

Atunci cand te gandesti la stabilirea obiectivelor in mod realist, trebuie sa iei in considerare resursele de care dispui – dimensiunea si experienta echipei de vanzari, dar si marimea pietei in care doresti sa vinzi sau numarul  concurentilor si strategiile lor de vanzari.

Stabileste-ti obiective S.M.A.R.T., acestea fiind usor de inteles si urmarit de toata echipa, aratand in mod clar care este scopul planului de vanzari, cum va fi masurat succesul acestuia, daca obiectivele sunt fezabile si relevante misiunii afacerii si cand trebuie indeplinite obiectivele asumate.

Obiective SMART

 

Descarca aici ghidul Planul De Vanzari in format Word: