Studiul de piață este un instrument deosebit de important pentru planificare afacerii. Acesta are ca scop colectarea informațiilor necesare pentru stabilirea profilului clienților, pentru înțelegerea schimbărilor survenite în piața în care dorești să acționezi, dar iți poate oferi date importante cu privire la concurență și la modul acesteia de a acționa. Studiul de piața este un pas critic în activitatea de planificare dacă dorești să începi sau să extinzi o afacere.
Piața în care o afacere acționează poate fi foarte dinamică. Schimbările economice, modificările demografice, legislative, intrarea unor noi jucători pe piața, dar și comportamentul clienților au impact direct asupra tuturor aspectelor afacerii și pot determina dacă aceasta va avea sau nu succes.
Care este rolul studiului de piață?
Studiul de piață te poate ajuta să:
Stabilești profilul clienților și ce produse sau servicii își doresc aceștia
Cine sunt clienții tăi? Cât sunt dispuși să plătească? Cum le poți satisface nevoile? Cum le poți depăși așteptările?
Studiul de piață te va ajuta să răspunzi acestor întrebări și oferindu-ți toate informațiile și instrumentele necesare pentru o înțelegere deplină a nevoilor clienților tăi.
Îți alegi locația afacerii
Studiul de piață îți oferă informații despre comportamentul clienților tăi și al concurenței.
Analizând rezultatele studiului de piață vei avea informații importante despre locația în care dorești să-ți deschizi afacerea, vei știi cum să-ți segmentezi clientela pe baza datelor demografice și să îi înțelegi comportamentul și nu în ultimul rând vei putea identifica unde au localizate afacerile competitorii tăi.
Să înțelegi dacă produsele și serviciile tale răspund cerințelor pieței
Studiul de piață te poate ajuta să afli răspunsul la câteva întrebări esențiale care te vor ajuta să înțelegi nevoia reală din piață pentru produsul tău și te va ajuta să decizi dacă trebuie sau nu să lansezi produsul respectiv sau ce ar trebui să schimbi pentru a-l face atractiv pentru piață :
- Care este nevoia de pe piață pe care o rezolvă produsul meu și cât de mare este aceasta?
- Cine sunt clienții care au această nevoie?
- Cine mai dorește să răspundă acestei nevoi?
- Cu ce se deosebește soluția mea de a celorlalți jucători de pe piață?
- Cât de bine soluția oferită de mine rezolvă problema?
- Care sunt rezultatele concurenței?
Stabilești preturile și strategiile de promovare
Prin realizarea studiului de piață, prin obținerea de informații cu privire la prețurile practicate în piața, prețul optim (prețul de echilibru) la care produsul sau serviciul tău poate fi vândut, îți poți creiona strategia de stabilire a prețurilor și de promovare.
Să-ți înțelegi concurența și trendurile în industrie
Cunoașterea concurenței și caracteristicile produselor/serviciilor oferite de aceștia este extrem de importantă pentru vânzarea și promovarea produselor sau serviciilor oferite de tine. Știind astfel de detalii poți stabili prețuri competitive, sau poți înțelege care sunt aspectele pe care le poți îmbunătăți pentru a avea o afacere aliniată cu cerințele pieței.
Să identifici noi oportunități
Print studiul de piață și analiza SWOT poți identifica oportunitățile pieței, acest aspect fiind esențial pentru creșterea și supraviețuirea afacerii tale.
Oportunitățile sunt de fapt factorii care contribuie la dezvoltarea afacerii tale.
Când te gândești la oportunitățile pe care le poți identifica prin studiul de piața, poți să ai in vedere următoarele aspecte:
- Tendințele economice
- Tendințele pieței
- Mutarea sau extinderea bazei de clienți
- Modificări ale legislației
- Modificări survenite în parteneriatele sau relațiile cu furnizorii sau concurenții tăi
- Posibilități de finanțare
Să înțelegi riscurile afacerii tale și cum să le diminuezi
Prin realizarea unui studiu de piață de bună calitate poți identifica din timp și poți minimiza riscurile la care poate fi supusă afacerea ta la un moment dat.
Înțelegând piața în care activezi și pe clienții tăi te poate ajuta într-o bună măsură să identifici potențialele riscuri pentru afacerea ta. Aici poți să ai în vedere, de exemplu, informații despre noile tactici și strategii aplicate de concurență sau despre furnizori cu practici neloiale și clienți frauduloși etc. Utilizând aceste informații poți să intervii la timp prin dezvoltarea și aplicarea unor strategii care să vizeze fiecare tip de risc și să-l elimine.
Afacerile de succes fac studii de piața în mod regulat, acestea reprezentând, de fapt, fundamentul deciziilor de afaceri pe care firmele le iau. Poți să dezvolți strategiile de marketing pe baza informațiilor obținute despre produsele oferite de tine, despre clienți, competiție, industrie și despre provocările industriei. Studiul de piața te poate ajuta, de asemenea, să identifici acele zone din afacerea ta care pot fi actualizate sau modificate.
Cum să realizezi studiul de piață?
Pleacă la drum având clar stabilite obiectivele studiului de piața: ce informații dorești să obții și de ce?
Fiind sigur ce răspunsuri dorești să obții, stabilește ce tehnici vei utiliza pentru colectarea informațiilor: cercetarea primară sau secundară:
Cercetarea primară:
Colectezi informațiile direct de la clienți, utilizând focus grupurile, chestionarele, testarea directa a produselor etc. Poți apela la firme specializate sau poți colecta chiar tu datele de care ai nevoie, având avantajul că vei economisi sume importante de bani și vei cunoaște în mod direct piața în care dorești să începi afacerea
Cercetarea secundară:
Se referă la obținerea de date și informații care au fost deja colectate (informații demografice, statistici etc) pe care să le utilizezi în studiul de piața.
Prin intermediul acestei metode se obțin informații cu privire la situația economica, trendurile economiei și ale industriei etc
Resurse pentru cercetarea secundară:
- Institutul National de Statistica
- Camera de Comerț si Industrie a Rumâniei
- Banca Națională a României
- Asociații profesionale relevante
- Publicații economice
- Târguri și expoziții
- Resurse online
Ce informații dorești să obții?
Prin realizarea cercetării de piața îți dorești să obții informații specifice cu privire la:
Cine sunt clienții mei?
Cunoscând cine sunt clienții tăi poți să alegi în mod corect locația afacerii, să stabilești prețurile pentru produsele/serviciile tale și, în același timp să stabilești modul în care vei face vânzările
Exista cerere pentru produsul/serviciul meu?
Asigură-te că produsul/serviciul tău răspunde nevoilor clienților tăi
Unde se află clienții mei?
Știind unde se află clienții tăi te va ajuta sa alegi locația pentru afacerea ta, ce strategii de marketing si promovare vei utiliza.
Care este concurența mea?
Stabilește care sunt principalii competitori și cercetează care sunt punctele lor slabe și unde sunt aceștia mai buni ca tine, compara afacerea ta cu a lor și vezi care sunt aspectele pe care poți să le îmbunătățești sau care este avantajul tău competitiv.
Resurse pentru studiul concurenței
- Materialele publicitare ale concurenței și listele de prețuri
- Directoare de afaceri
- Magazinele concurentei (online si fizice)
- Paginile de social media ale concurenței
- Opiniile clienților concurentei exprimate pe forumuri sau bloguri
- Furnizori
Ce preturi să practic?
Scopul afacerii tale trebuie să fie creșterea profitului, rămânând în același timp competitiv. Prețurile pe care le practici sunt foarte importante pentru succesul afacerii. Verifică ce prețuri practică concurența pentru produse/servicii similare și, foarte important, dacă poți să menții preturile în timp.
Cum utilizezi studiul de piață?
Studiul de piața este util în toate stadiile de dezvoltare ale unei afaceri. Dacă ești la început, te poate ajuta să stabilești care este avantajul tău competitiv. Dacă afacerea este într-o etapă mai avansată, poți să utilizezi studiul de piața pentru a dezvolta noi produse și servicii sau să-ți identifici clienții țintă în mod eficient.
Pentru a face să conteze studiul de piață, trebuie să tragi concluzii și să acționezi pe baza rezultatelor acestuia.
În același timp, studiul de piață te poate ajuta să identifici acele aspecte ale afacerii tale care trebuie actualizate sau schimbate. De exemplu, te poate ajuta să:
- Reanalizezi planul de afaceri
- Actualizezi planul de vânzări și să îmbunătățești strategiile de promovare
- Îmbunătățești modul în care vinzi produsele și serviciile
- Actualizezi produsele și serviciile
Cu cât acționezi mai repede pe baza rezultatelor studiului de piața, cu atât va avea de câștigat afacerea ta. Pe parcursul timpului, piața, clienții și competiția se vor schimba. În acest sens, studiul de piață este relevant într-un anumit moment. Multe firme cunosc faptul ca studierea pieței este un proces continuu care le ajuta să țină pasul cu trendurile și competiția.
Studiul de piață reprezintă colectarea sistematica de informații despre clienți, piață, industrie etc în vederea înțelegerii nevoilor unui grup de potențiali clienți. Utilizează rezultatele obținute ca urmare a realizării studiului de piață pentru a lua decizii documentate cu privire la afacerea ta, fie că este vorba de începerea acesteia, sau de realizarea strategiei de afaceri sau de identificarea bazei de clienți.
Studiului de piață este valoros pentru orice afacere deoarece poate oferi informații cruciale cu privire la direcția pe care aceasta trebuie să meargă, unde trebuie sa-si canalizeze resursele si eforturile pentru a obține rezultatele dorite.
CE SĂ FACI ÎN CONTINUARE:
Citește și:
Studiul De Piață – De Ce Este Important Pentru Afacerea Ta?
Avantajul competitiv al afacerii: cum te diferențiezi de concurenta