Studiul De Piata – De Ce Este Important Pentru Afacerea Ta?

Tine Pasul Cu Tendintele Pietei Si Pastreaza Avantajul Competitiv

Studiul de piata este procesul prin care poti colecta informatii cu ajutorul carora vei intelege mai bine tendintele pietei care se modifica in mod constant. Dacă doresti sa tii pasul cu schimbarile actuale, dar si sa pastrezi avantajul competitiv al afacerii tale, realizarea unui studiu de piata la intervale regulate de timp este mai importanta ca oricand.

  • Realizarea studiului de piata te ajuta iei decizii cu privire la inceperea afacerii;

  • Informatiile obtinute sunt importante pentru imbunatatirea produsele si serviciile oferite;

  • Poti sa identifici clienti noi si sa-i intelegi mai bine pe cei existenti;

  • Studiul de piata  reprezinta baza pentru realizarea unei strategii realiste pentru afecerea ta;

  • Te ajuta sa gasesti solutii pentru cele mai mari provocari ale afacerii tale;

  • Poti sa monitorizezi miscarile competitiei;

  • Poti sa identifici mai usor oportunitatile de dezvoltare si crestere a profiturilor;


Depinde de tine cat de complex doresti sa fie studiul de piata, acesta putand acoperi  un spectru larg de actvitati. Poti incerca sa realizezi studii simple, pe care sa le poti face singur, sau sa comanzi studii complexe, cu ajutorul expertilor in domeniu.

Studiile simple pe care le poti realiza singur sunt facute pe baza informatiilor pe care le obtii in mod direct de la clienti sau prin simpla verificare a diverselor surse (internet, camera de comert etc), analizarea informatiilor demografice sau chiar prin realizarea unor chestionare care sa urmareasca opinia clientilor despre anumite produse sau servicii sau chiar despre afacerea ta in general.

De ce sa realizezi studiul de piata?

Scopul unui studiu de piata este de a obtine informatiile de care ai nevoie pentru a lua decizii cu privire la inceperea afacerii, dezvoltarea acesteia, cu privire la produse, preturi, locatie si promovare:

  • Iti poti imbunatati produsele sau serviciile pe baza concluziilor cu privire la nevoile si dorintele reale ale clientilor;
  • Iti poti stabili preturile cunoscand marja de profit specifica industriei in care activezi, preturile practicate de concurenta sau pe baza pretului pe care clientii doresc sa-l plateasca pentru un anumit produs sau serviciu;
  • Poti stabili mai usor in ce locatie sa-ti deschizi afacerea si, implicit, sa stabilesti  modul de distributie (vanzare) a produselor sau serviciilor. Pe baza concluziilor studiului de piata poti compara caracteristicile diferitelor locatii si cat de multe vanzari genereaza acestea;
  • Poti stabili ce piete doresti sa servesti si sa stabilesti tipul de promovare pe care sa il utilizezi in functie de segmentarea clientilor – de exemplu, vei avea abordari diferite pentru produsele oferite femeilor in comparatie cu cele oferite barbatilor sau pentru adolescenti mesajul va fi unul care sa corespunda nevoilor si dorintelor acestora etc;

Pentru a identifica noi clienti, este necesar sa intelegi si sa-ti cunosti clientii pe care deja ii ai si care sunt principalele caracteristi demografice ale acestora:

  • Cine va utiliza produsele sau serviciile oferite de tine?
  • De ce clientii prefera produsele tale si nu pe cele ale concurentei?
  • Cum utilizeaza clientii produsele oferite de tine?
  • In ce mod produsele/serviciile tale raspund unei nevoi reale ale pietei?
  • Cine sau ce le influenteaza deciziile de cumparare?
  • Care este varsta clientilor tai?
  • Care este venitul acestora? etc

Intelegand astfel de informatii vei putea targeta clientii in mod corect.

Dupa ce ai pus cap la cap toate informatiile despre clientii tai (existenti sau targetati) poti sa utilizezi aceste informatii pentru a stabili obiective de afaceri clare si realiste, dar si pentru a realiza o strategie clara, prin care sa stabilesti politica de preturi, canalele de distributie, metodele de marketing, lansarea de noi produse sau servicii.

Aceste informatii te vor ajuta de asemenea sa iei decizii informate cu privire la afacerea ta, fie ca este vorba despre exindere sau reducere a activitatii sau daca este posibila diversificarea operatiunilor.

Daca ai identificat probleme la nivelul afacerii tale, studiul de piata te poate ajuta sa identifici sursa respectivelor probleme, fie ca este vorba de miscarile facute de competitie, de cresterea preturilor din cauze economice globale, modificari in comportamentul clientilor etc.

In acelasi timp, poti sa identifici posibilitati de extindere, oferind posibiltatea sa testezi piata in vederea introducerii de noi produse si servicii.

Este important pentru dezvoltarea afacerii tale sa realizezi studii de piata in mod regulat, putand astfel sa iti mentii afacerea conectata la dinamica economica sau demografica si, eventual, sa-ti ajustezi activitatea daca apar legi, regulamente sau tehnologii noi.

Cum te ajuta studiul de piata?

Realizand studiul de piata vei putea sa:

  • Intelegi clientii si preferintele lor:
    • Segmentarea clientilor (in functie de locatie, varsta, gen, venituri, studii etc)
    • Campanii de marketing mai eficiente
    • Alegerea celei mai bune locatii pentru afacerea ta
  • Identifici oportunitati de dezvoltarea si crestere a profiturilor:
    • Recunoasterea modificarilor in cerere
    • Oferirea de noi produse si servicii, in functie de noua cerere
    • Gasirea de noi piete
  • Identifici  modificarile survenite in economie:
    • Vei putea planifica si modifica stocurile, preturile, numarul angajatilor etc.
  • Monitorizezi  concurenta:
    • Identifici concurenta;
    • Obtii informatii despre modul de operare al concurentei;

In concluzie, studiul de piata trebuie sa fie un instrument utilizat atat de afacerile aflate la inceput de drum cat si de cele aflate in diverse stadii de dezvoltare si implementare. Studiul de piata poate oferi informatii importante despre clienti, poate revela diverse aspecte vitale pentru afacere si poate sa ofere solutii pentru rezolvarea problemelor identificate si nu in ultimul rand poate ajuta la identificarea oportunitatilor de afaceri care stau la baza cresterii afacerii tale.

Ce sa faci in continuare: