Ce sunt valorile afacerii?
Valorile afacerii sunt valorile de bază sau standardele care ghidează modul în care afacerea ta își desfășoară activitatea. De fapt, acestea rezumă ceea ce reprezintă afacerea ta, influențează cultura organizațională și determină cum iei deciziile și cum le implementezi.
Valorile afacerii ar trebui să fie in centrul fiecărei acțiuni, reprezentând credințele, filozofiile și principiile care te vor ajuta să-ți ghidezi afacerea, managementul și echipa în direcția corectă.
Promovate eficient în cultura afacerii tale, valorile vor oferi echipei tale posibilitatea de a înțelege ce trebuie să facă, cum să se adreseze clienților astfel încât să participe activ la îmbunătățirea performanței afacerii.
Dacă planul de afaceri sau strategia de afaceri se pot schimba în funcție de dinamica afacerii, valorile acesteia vor rămâne aceleași atât cât afacerea ta va exista, devenind sinonime cu aceasta.
Studiile au demonstrat ca afacerile care au rezistat de-a lungul timpului sunt acelea care au avut la baza valori după care s-au ghidat.
Care sunt valorile afacerii?
Atunci când te gândești să determini valorile după care se va ghida afacerea ta, trebuie să ai în vedere ideea că pot exista mai multe tipuri de valori pe care le poți aplica concomitent și care acționează sinergic pentru conturarea imaginii afacerii tale.
Valorile pot fi
Principii și credințe personale:
✔️integritatea, perseverența, hotărârea, inovația, respectul, pasiunea etc;
Credințe și convingeri pe care tu și echipa ta le aveți în comun:
✔️modul in care ar trebui sa se comporte oamenii, modul in care trebuie sa se comporte managerii, modul in care ar trebui sa se realizeze scopurile;
Comportamentul afacerii tale în mediul de afaceri:
✔️care este practica de afaceri acceptabilă? Pentru clienții tăi, valorile sunt tipul de serviciu pe care aceștia se aștepta să îl obțină atunci când interacționează cu afacerea ta.
Un set de valori clar, înțeles și aplicat de toată echipa, stă adesea în spatele afacerilor de succes.
Mai jos am realizat o listă cu câteva exemple de valori generale pe care marea majoritate a afacerilor le implementează.
Trebuie să decizi care este setul de valori pe care dorești să-l adopte afacerea ta, ținând cont de faptul că acestea vor deveni fundamentul pe care afacerea va funcționa. După ce decizi care valori sunt cele mai importante, ai grijă să fie ușor de comunicat, de recunoscut și de evaluat:
Responsabilitatea: presupune că o afacere este responsabilă pentru toate acțiunile sale și își respectă promisiunile, promițând doar ceea ce știe că poate livra
Comunicarea: comunicare deschisă, onestă și permanentă
Loialitatea față de clienți: relația cu clienții este una de creștere și respect reciproc
Corectitudinea și integritatea: corectitudine și respectarea celor mai înalte standarde etice
Relațiile umane: echipa este cel mai important lucru, aspirațiile ei sunt foarte importante și afacerea ta încearcă să creeze un mediu în care acesta să-și poată atinge potențialul maxim
Inovarea: pasiune pentru ceea ce faci, iar rezolvarea problemelor cu care se întâlnesc clienții reprezintă cel mai important aspect al afacerii
Calitatea vieții: recunoașterea nevoii de echilibru între viața profesională și cea personală
Pentru a avea un impact asupra afacerii tale, trebuie să faci ca valorile asumate să facă parte din tot ceea ce face afacerea ta, iar pentru aceasta trebuie să ai grijă în permanență să:
- Aperi permanent valorile afacerii tale
- Vorbești în mod regulat despre valorile afacerii tale
- Instruiești echipa cu privire la valorile-cheie ale afacerii
Cum să definești valorile afacerii?
1. Împarte-ți afacerea în categorii:
Poți să pornești de la lista de mai jos, adăugând sau renunțând la ce nu te reprezintă pe tine și implicit afacerea ta:
- Dezvoltarea afacerii
- Angajați
- Clienți
- Parteneri de afaceri
- Administrarea afacerii
- Marketing
- Financiar
- Vânzări
Pentru fiecare categorie, identifică cel mai bun răspuns la următoarele trei întrebări:
- Care sunt valorile la care te gândești când analizezi fiecare categorie?
- De ce este importantă pentru tine fiecare valoare pe care o enumeri?
- Ce influență are asupra modului în care abordezi și gestionezi afacerea?
Implică angajații cheie în procesul de definire a valorilor afacerii. Le vei arăta acestora că le prețuiești și ții cont de ideile lor. În acest mod te asiguri că angajații vor înțelege mai bine valorile afacerii tale și vor putea să le includă în activitatea lor de zi cu zi.
2. Analizează semnificației fiecărei valori identificate:
Pentru a evita să folosești cuvinte goale și fără sens atunci când te gândești la valorile afacerii tale, încercă să clarifici pentru fiecare dintre acestea semnificațiile și înțelesul care stau la baza lor.
Răspunde la întrebări de genul:
- La ce se referă această valoare?
- Ce idei stau la baza acestei valori?
- Ce vreau să comunic cu adevărat prin asta?
- Este ușor de înțeles de angajați și partenerii mei de afaceri?
Valorile simple, la obiect, sunt mai ușor de reamintit de către personal și acceptate de clienți și parteneri. Valorile alese trebuie să fie exprimate în cuvinte simple, puține la număr, cel mult o frază.
Următorul pas în stabilirea valorilor afacerii constă în implementarea acestora, transformarea lor în principii practice:
3. Transformă valorile afacerii tale într-un set de principii care să fie înțeles și aplicat de echipa ta și transmis de către aceștia clienților și partenerilor de afaceri
- Valoare stabilită: Transparența
- Principiu: Afacerea mea va informa corect și la timp cu privire la deciziile luate, prețurile practicate, produsele comercializate etc membri echipei cât și clienții sau ceilalți parteneri de afaceri
- Comportament: Fiecare membru al echipei este încurajat să comunice liber și la obiect astfel încât să respecte acest principiu
Cum implementezi valorile afacerii
După ce ai definit valorile afacerii poți să stabilești modul de implementare. Amintește-ți că valorile stabilite vor face parte din tot ceea ce face afacerea ta și trebuie subliniat membrilor echipei tale cât de important este ca acestea să fie respectate și corect transmise, atât in interior cât și in exteriorul afacerii.
Aceste mod de lucru se poate realiza doar dacă:
- Valorile afacerii sunt respectate în mod consecvent.
- Membrii echipei sunt încurajați și recompensați și dacă respectă valorile afacerii
- Valorile afacerii sunt un criteriu cheie în recrutarea și promovarea personalului
- Instruirea echipei în vederea respectării valorilor. De exemplu, dacă una dintre valorile afacerii tale este munca în echipă, poți oferi angajaților tăi ore de orientare pentru a înțelege cum se traduce această valoare la nivelul echipei și a afacerii
- Încurajează-ți echipa să vorbească despre încălcarea valorilor.
- Promovează-ți valorile afacerii făcându-le cunoscute și vizibile pentru angajați și clienți.
- Include valorile afacerii în codul de conduită, publică-le pe site și pe toate documentele firmei (antet, cărți de vizită, mape de prezentare, tricouri etc)
CE SĂ FACI ÎN CONTINUARE
Citește și: