Cum realizezi o matrice a indicatorilor de performanta SMART?
Indicatorii de performanta SMART sunt importanti pentru evaluarea afacerii. Atunci cand te pregatesti sa ii selectezi pe cei care consideri ca te vor ajuta in procesul de monitorizare si management, este de preferat sa te ghidezi conform principiul SMART.
Adica, in procesul de selectie a indicatorilor, sa te asiguri ca acestia sunt:
S – Specifici = Indicatorii trebuie sa fie clar definiti si precisi
M – Masurabili (Cuantificabili) = Indicatorii trebuie sa poata fi masurati intr-un mod concret și obiectiv
A – Accesibili (Fezabili) = Indicatorii trebuie sa fie realizabili in cadrul resurselor si limitelor disponibile
R – Relevanti = Indicatorii trebuie sa fie relevanti pentru scopurile si obiectivele afacerii tale
T – Termen de finalizare stabilit = Indicatorul trebuie sa aiba un termen limita clar stabilit
Pentru a avea o imagine clara si organizata, este de preferat sa creezi o matrice in care sa grupezi indicatorii pe arii de afaceri, unde sa notezi periodic valorile acestora.
Organizand informatiile in acest mod vei putea extrage datele de care ai nevoie pentru orice tip de raportare care te poate ajuta in procesul de monitorizare a activitatii si a performantelor afacerii tale.
Suplimentar, pe langa valorile indicatorilor de performanta, este bine sa introduceti informatii despre KPI-uri, cum afecteaza acestea afacerea si cum se pot indeplini obiectivele in cazul in care acestea nu au fost atinse.
Ce informatii cuprinde matricea indicatorilor SMART?
Matricea indicatorilor de performanta SMART cuprinde informații despre:
Obiectivele afacerii
Inainte de a incepe planificarea, defineste clar obiectivele afacerii. Acest lucru iti va oferi o directie clara pentru masurarea performantei.
Indicatorii relevanti
Identifica indicatorii care sunt relevanti pentru obiectivele afacerii tale. De exemplu, daca obiectivul afacerii este de a creste vanzarile, atunci indicatorii relevanti ar putea fi rata de conversie a site-ului, valoarea medie a tranzacției sau numărul de noi clienți.
Modalitatile de masurare
Pentru fiecare indicator, defineste metoda prin care acesta va fi masurat. De exemplu, rata de conversie a site-ului poate fi masurata prin utilizarea unui soft de analiza a traficului pe site.
Intervalele de monitorizare
Stabileste frecventa masuratorilor pentru fiecare indicator. De exemplu, indicatorii pot fi masurati lunar, trimestrial, anual dar si saptamanal sau zilnic, in funcție de relevanta acestora.
Responsabilitati si actiuni necesare
Identifica cine poate fi responsabil cu colectarea si analiza datelor. Acest lucru poate fi realizat prin atribuirea unei persoane responsabile cu fiecare indicator, dar cel mai bine ar fi sa faci chiar tu aceasta analiza pentru a te asigura ca nu pierzi informatii importante.
Model matricei indicatorilor de performanta SMART propus de noi, poate fi utilizat pentru a evalua performanta afacerii la nivel strategic sau operational si poate fi adaptat la necesitatile individuale ale afacerii tale. Este important de menționat ca acest modelul trebuie sa fie actualizat periodic, in functie de schimbarile din mediul intern sau extern al afacerii tale.
Vrei să accesezi modelul matricei indicatorilor de performanta SMART?
Abonează-te la site-ul nostru completând formularul și vei avea acces la resursele solicitate.
Model Matrice Indicatori de Performanta S.M.A.R.T.CE SA FACI IN CONTINUARE
Citeste si:
Indicatorii De Performanta: Ce Trebuie Sa Stii Pentru Succesul Afacerii Tale