Viziunea Afacerii – Primul Pas Catre Succes

Viziunea-Afacerii-Primul-Pas-Catre-Succes

Viziunea afacerii tale reprezinta punctul de plecare in realizarea strategiei.  Aceasta reflecta modul in care afacerea ta va arata in viitor, pornind de la aspiratiile si obiectivele tale personale.

Prin intermediul viziunii poti sa comunici partenerilor tai de afaceri si angajatilor cum te gandesti sa implementezi si sa dezvolti afacerea in viitor.

Cea mai buna metoda de a formaliza si comunica viziunea afacerii tale este sa realizezi o „declaratie de viziune” prin care sa sintetizezi unde doresti sa ajunga afacerea ta in viitor.

Ce Trebuie Sa Contina Declaratia De Viziune?

Declaratia de viziune trebuie sa comunice obiectivele afacerii tale pe termen lung, raspunzand unor intrebari esentiale cum ar fi „care este directia in care se indreapta afacerea” si „cum ajungem acolo”.

Declaratia de viziune poate fi inspirata de diferite aspecte ale afacerii tale, cum ar fi aspectele financiare, reputatia, standardele de calitate oferite clientilor, pasiunea pentru afacerea ta, sustenabilitatea etc. Ar trebui sa iei in considerare si ce te-a inspirat sa incepi afacerea si care sunt valorile si principiile de afaceri importante pentru tine.

Cum Sa Scrii Declaratia De Viziune?

Pentru a realiza o declaratie de viziune clara si usor de inteles trebuie sa ai in vedere ce face afacerea ta, care este domeniul de activitate si dupa, sa-ti imaginezi cum se va dezvolta intr-o anumita perioada de timp, astfel incat sa devina cea mai buna versiune a sa.

Astfel, declaratia de viziune trebuie sa fie redactata dupa cum urmeaza:

  • Clara, concisa si usor de inteles, folosind un limbaj adecvat si facil;
  • Exprima pasiune, este puternica si memorabila;
  • Realista atunci cand vorbeste despre resursele afacerii, capacitatea si potentialul de crestere ale acesteia;
  • Descrie cele mai bune rezultate pe care afacerea si le-a propus sa le obtina;
  • Ajuta cititorii sa-si construiasca o imagine despre afacerea ta si planurile de viitor.

Cum Structurezi Declaratia De Viziune?

Pentru a avea impactul scontat, viziunea afacerii tale ar trebui sa urmareasca urmatoarele componenete:

  1. Ideologia de baza a afacerii

Ce te motiveaza pe tine si angajatii tai? Care sunt idealurile care va insotesc zilnic? Raspunsurile la aceste intrebari constituie esenta ideologiei afacerii tale.

  1. Viitorul afacerii

In comparatie cu ideologia afacerii care ramane neschimbata, viitorul afacerii (modul in care vezi tu ca se va dezvolta afacerea ta in viitor) este flexibil. In acest sens, trebuie sa stabilesti un orizont de timp – 10, 20, 30 de ani – in care consideri a scopul afacerii tale poate fi atins si mentinut.

Dupa ce ai stabilit scopul afacerii tale, incearca sa modelezi scenarii cu privire la modul in care vei atinge scopul propus.

Luand in considerarea informatiile de mai sus, foloseste formula urmatoare pentru a scrie o declaratie de viziune. Alege ceea ce consideri ca va fi cea mai importanta realizare a afacerii tale  si seteaza un interval de timp pentru a o realiza:

In X ani ani de acum, (numele companiei tale) va ________________ prin  ______________________.

Exemple De Declaratii De Viziune

Firmele mari au declaratii de viziune marete prin care aspira la scopuri globale, dar chiar si firmele mici pot profita din realizarea unor declaratii de viziune indraznete. Pentru a intelege importanta unei declaratii de viziune care sa respecte aspectele enumerate mai sus, urmareste cateva exemple de declartii de viziune ale marilor corporatii, dar si a unor afaceri mai putin afirmate global:

  • „Va exista un computer personal pe fiecare birou, utilizand softurile Microsoft” (Microsoft)
  • „Sa contribuim la sanatatea comunitatii prin conectarea oamenilor cu alimente reale”. (magazin produse bio)
  • „Sa construim o comunitate a iubitorilor de cafea, servindu-le cea mai buna cafea  la cel mai bun pret posibil.” (cafenea locala)
  • „Salonul nostru va va schimba modul in care va ganditi la o coafura, va va face sa straluciti atat inauntru cat si in afara.” (salon de coafura)

Cum Utilizezi Declaratia De Viziune?

Viziunea afacerii tale nu este ceva static, iar declaratia de viziune nu este un document scris la inceput de drum si dupa uiti de el. Pe masura ce afacerea ta creste, ar trebui sa revizuiesti in mod constant declaratia de viziune, acesta fiind un mod de a masura progresul si succesul afacerii. Te poate ajuta totodata sa iei decizii importante, deoarece aceasta reprezinta esenta afacerii tale.

Multe afaceri utilizeaza declaratia de viziune pentru a crea  propunerea unica de vanzare – unique selling proposition, adica acel factor care diferentiaza produsele/serviciile tale de cele ale concurentei si determina clientii sa le cumpere.

Este o idee buna sa pastrezi declaratia de viziune intr-un loc vizibil, astfel incat aceasta sa-i inspire pe angajati si sa le reaminteasca scopul afacerii si rolul lor in cadrul acesteia:

  • Plaseaza cate un exemplar in zonele comune ale biroului;
  • Include declaratia de viziune in documentele de HR (codul de conduita etc);
  • Uitileaz-o ca pe un instrument de evaluare a performantei angajatilor;

Declaratia de viziune poate fi considerata ea insasi un instrument de marketing si de promovare a afacerii si poate fi inclusa in materialele si informatiile pe care le comunici partenerilor de afaceri sau poate fi inclusa in planul de afaceri.

Pentru mai multe informatii citeste si: