Viziunea afacerii tale reprezintă punctul de plecare în realizarea strategiei. Aceasta reflectă modul în care afacerea ta va arata în viitor, pornind de la aspirațiile și obiectivele tale personale.
Prin intermediul viziunii poți să comunici partenerilor tăi de afaceri și angajaților cum te gândești să implementezi și să dezvolți afacerea în viitor.
Cea mai bună metodă de a formaliza și comunica viziunea afacerii tale este să realizezi o „declarație de viziune” prin care să sintetizezi unde dorești sa ajungă afacerea ta în viitor.
Ce trebuie să conțină declarația de viziune?
Declarația de viziune trebuie să comunice obiectivele afacerii tale pe termen lung, răspunzând unor întrebări esențiale cum ar fi:
care este direcția în care se îndreaptă afacerea?
cum ajungem acolo?
Declarația de viziune poate fi inspirată de diferite aspecte ale afacerii tale, cum ar fi aspectele financiare, reputația, standardele de calitate oferite clienților, pasiunea pentru afacerea ta, sustenabilitatea etc. Ar trebui să iei în considerare și ce te-a inspirat să începi afacerea și care sunt valorile și principiile de afaceri importante pentru tine.
Cum să scrii declarația de viziune?
Pentru a realiza o declarație de viziune clara și ușor de înțeles trebuie să ai în vedere ce face afacerea ta, care este domeniul de activitate și după, să-ți imaginezi cum se va dezvolta într-o anumită perioada de timp, astfel încât să devină cea mai bună versiune a sa.
Astfel, declarația de viziune trebuie să fie redactată după cum urmează:
- Clar, concis și ușor de înțeles, folosind un limbaj adecvatșsi facil;
- Exprimă pasiune, este puternică și memorabilă;
- Realistă atunci când vorbește despre resursele afacerii, capacitatea și potențialul de creștere ale acesteia;
- Descrie cele mai bune rezultate pe care afacerea și le-a propus să le obțină;
- Ajută cititorii să-și construiască o imagine despre afacerea ta și planurile de viitor.
Cum structurezi declarația de viziune?
Pentru a avea impactul scontat, viziunea afacerii tale ar trebui să urmărească următoarele componente:
Ideologia de baza a afacerii
Ce te motivează pe tine și angajații tăi? Care sunt idealurile care vă însoțesc zilnic? Răspunsurile la aceste întrebări constituie esența ideologiei afacerii tale.
Viitorul afacerii
În comparație cu ideologia afacerii care rămâne neschimbată, viitorul afacerii (modul în care vezi tu că se va dezvolta afacerea ta în viitor) este flexibil. În acest sens, trebuie să stabilești un orizont de timp – 5, 10, 15 ani – în care consideri că scopul afacerii tale poate fi atins și menținut.
După ce ai stabilit scopul afacerii tale, încearcă ăa modelezi scenarii cu privire la modul în care vei atinge scopul propus.
Luând în considerare informațiile de mai sus, folosește formula următoare pentru a scrie o declarație de viziune. Alege ceea ce consideri că va fi cea mai importantă realizare a afacerii tale și stabilește un interval de timp pentru a o realiza:
În X ani ani de acum, (numele companiei tale) va ________________ prin ______________________.
Exemple de declarații de viziune
Firmele mari au declarații de viziune mărețe prin care aspiră la scopuri globale, dar chiar și firmele mici pot profita din realizarea unor declarații de viziune îndrăznețe. Pentru a înțelege importanța unei declarații de viziune care să respecte aspectele enumerate mai sus, urmărește câteva exemple de declarații de viziune ale marilor corporații, dar și ale unor afaceri mai puțin afirmate global:
- „Va exista un computer personal pe fiecare birou, utilizând softurile Microsoft” (Microsoft)
- “Să contribuim la sănătatea comunității prin conectarea oamenilor cu alimente reale”. (magazin produse bio)
- „Să construim o comunitate a iubitorilor de cafea, servindu-le cea mai bună cafea la cel mai bun preț posibil.” (cafenea locală)
- „Salonul nostru vă va schimba modul în care vă gândiți la o coafură, vă va face să străluciți atât înăuntru cât și în afară.” (salon de coafură)
Cum utilizezi declarația de viziune?
Viziunea afacerii tale nu este ceva static, iar declarația de viziune nu este un document scris la început de drum și după uiți de el. Pe măsură ce afacerea ta crește, ar trebui să revizuiești în mod constant declarația de viziune, acesta fiind un mod de a măsura progresul și succesul afacerii. Te poate ajuta totodată să iei decizii importante, deoarece aceasta reprezintă esența afacerii tale.
Multe afaceri utilizează declarația de viziune pentru a crea oferta unică de vânzare – unique selling proposition, adică acel factor care diferențiază produsele/serviciile tale de cele ale concurenței și determină clienții să le cumpere.
Este o idee bună să păstrezi declarația de viziune într-un loc vizibil, astfel încât aceasta să-i inspire pe angajați și să le reamintească scopul afacerii și rolul lor in cadrul acesteia:
- Plasează câte un exemplar în zonele comune ale biroului;
- Include declarația de viziune în documentele de HR (codul de conduită etc);
- Utileaz-o ca pe un instrument de evaluare a performanței angajaților;
Declarația de viziune poate fi considerată ea însăși un instrument de marketing și de promovare a afacerii și poate fi inclusă in materialele și informațiile pe care le comunici partenerilor de afaceri sau poate fi inclusă în planul de afaceri.
CE SĂ FACI ÎN CONTINUARE
Citește și: