Declarația de misiune a afacerii arată tuturor motivul pentru care o afacere există pe piață și ce face aceasta. Orice afacere are în esența sa o misiune, indiferent dacă își propune să producă și să vândă pâine sau să dezvolte aplicații software.
De cele mai multe ori, un antreprenor știe instinctiv care este misiunea afacerii lui, dar nu reușește să o comunice și celorlalți, astfel încât să alinieze membrii echipei și clienții cu obiectivul principal al afacerii.
O declarație de misiune bine realizată oferă oricărei afaceri claritate și direcție. Adică, ceea ce faci este clar pentru toți jucătorii din piață și pentru echipa ta, asigurând implicarea acestora.
Obiectivele declarației de misiune sunt acelea de a spune tuturor de ce există afacerea ta, ce face, cum face și cine sunt clienții tăi. Aceasta trebuie să fie clară și concisă, de preferat în maxim două propoziții.
Gândește-te bine ce vrei să exprime declarația de misiune pentru că o afacere rareori își schimbă misiunea, cu excepția situației în care linia de business se schimbă în totalitate.
Scopul declarației de misiune
O declarație de misiune puternică poate fi de o importanță vitală pentru afacerea ta deoarece:
Ghidează direcția și principiile afacerii
Declarația de misiune este baza oricărei organizații. Încearcă să o faci cât mai puternică, astfel încât echipa și partenerii tăi să se bazeze pe aceasta când interacționează cu afacerea ta. Potențialii clienți pot decide dacă principiile și valorile comunicate prin declarația ta de misiune corespund cu propriile lor valori sau nu, putând decide sau nu o colaborare cu tine.
Concentrează toată energia și principiile afacerii tale
Declarația de misiune trebuie să fie baza tuturor deciziilor pe care le iei pentru îndeplinirea obiectivelor afacerii tale.
Determină cultura organizațională
Declarația de misiune determină modul în care angajații se raportează la afacerea ta, dar și cum aceștia se simt la locul de muncă, sau cum își consideră locul în companie.
Coagulează echipa
Pe măsură ce afacerea ta se dezvoltă, vei înființa diferite departamente și vei avea mai mulți angajați. Astfel, pentru a nu pierde din vedere misiunea afacerii, asigură-te că toata lumea o cunoaște și o înțelege. Pentru a stabili o astfel de coerență, declarația de misiune ar trebui să fie clară și ușor de înțeles.
Trimite mesaje puternice publicului
Partenerii de afaceri și clienții găsesc în declarația ta de misiune valorile afacerii tale. Dacă crezi că declarația ta de misiune nu reprezintă aceste valori sau nu ajunge la publicul pe care îl targetezi, ar trebui să o reevaluezi.
Cum să realizezi o declarație de misiune puternică
Pentru realizarea declarației de misiune, trebuie să ai în vedere următoarele aspecte:
Stabilește direcția în care merge firma
Declarația de misiune trebuie să-ți reamintească ție și echipei care este motivul pentru care afacerea există și care este direcția în care aceasta trebuie să meargă
Se concentrează pe viitorul afacerii
Declarația de misiune indică măsurile luate astăzi pentru atingerea obiectivelor propuse în X ani (spre deosebire de viziune unde vorbim despre o perioadă de timp clară – unde va fi afacerea în X ani)
Reprezintă cadrul în care se pot lua decizii
Stabilește șablonul pe care afacerea ta trebuie să-l respecte pentru a rămâne pe traiectoria propusă astfel încât să-și atingă obiectivele stabilite
Este punctul de plecare pentru realizarea strategie
Baza strategiei afacerii tale ar trebui să fie misiunea acesteia, asumată prin declarația de misiune.
Permite evaluarea performantelor afacerii
Daca exista o declarație de misiune clara vei știi exact ce să evaluezi și cum
Realizarea declarației de misiune nu trebuie sa fie un proces greoi și laborios, dar este necesara respectarea câtorva reguli de baza.
Aplica regulile de mai jos, împreuna cu modelul atașat și tine cont de cea mai importanta regula dintre toate: mai puțin înseamnă mai mult:
Pune întrebările corecte
Ce facem noi?
Ce creăm prin aceasta afacere?
De ce este important ceea ce creăm?
Pentru cine este important ceea ce creăm?
Cum facem o diferența prin ceea ce creăm?
Cu ce se diferențiază afacerea mea de concurența?
Cum putem să descriem cel mai bine afacerea noastră?
Implica angajații de la toate nivelurile
Atunci când dorești să obții răspunsuri la întrebările de mai sus, implica angajații de la toate nivelurile. Acceptă informații și opinii de la cât mai multe persoane și utilizează-le în realizarea documentului final. Dacă vorbim de o afacere mică, implică TOTI angajații la definirea misiunii.
Scrie primele idei
Încearcă împreuna cu membrii echipei să creionați primele idei care se pot desprinde din răspunsurile obținute la întrebările de mai sus. Unele idei pot părea ciudate, dar nu renunța la nimic: notează orice idee oricât de ciudată ar părea. În aceasta faza de brainstorming păstrează orice idee și nu schimba nimic. Acesta este un pas intermediar și are ca scop obținerea unor cuvinte sau fraze scurte care vor putea fi utilizate, mai târziu, în faza finala a realizării declarației de misiune.
Concentrează-te pe nevoile tuturor parților interesate
Când organizezi sesiunea de brainstorming sau când pui întrebările de la care pornești la realizarea declarației de misiune trebuie să ai în vedere toate pârțile interesate – clienți, angajați, acționari și, de ce nu, societatea în ansamblul ei. Cele mai bune declarații de misiune sunt cele care se concentrează pe nevoile clienților și angajaților.
Stabilește termenii importanți
Scrie toate cuvintele și ideile obținute la Pașii 3 și 4 pe o tablă, undeva la vedere și încearcă să stabilești care termeni sau descrieri se potrivesc cel mai bine cu ceea ce dorești să reprezinte afacerea ta.
Realizează primul draft al declarației de misiune
Cu termenii importanți deja selectați, încearcă să conturezi draftul declarației de misiune. Este important să poți spune că ai reușit să conturezi o prima variantă acceptabilă pe care o poți modifica până obții un document reprezentativ pentru afacerea ta.
Stabilește un ton profesionist, dar ușor de înțeles și utilizat
Alege cuvintele cu atenție și pune-le în ordinea care contează. De asemenea asigură-te că declarația de misiune este scrisă într-o manieră care să permită utilizarea ei în discuțiile zilnice. Dacă este prea academică sau folosește termeni foarte specifici nu va fi ușor de înțeles și utilizat.
Solicită feed-back
Acest pas este important dacă vrei să fii sigur că ceea ce dorești să exprimi prin declarația de misiune este înțeles și de cei cărora te adresezi. Dacă alegi să faci cunoscută declarația de misiune fără să ai și opinia celorlalți, s-ar putea să vorbești despre o declarație care te inspiră doar pe tine.
Finalizează și publică
După ce ai stabilit varianta finala a declarației de misiune, public-o undeva la vedere astfel încât să te asiguri că nu vei uita ordinea exacta a cuvintelor, deoarece trebuie să utilizezi declarația de misiune în toate aspectele afacerii, dar mai ales în aspectele ce țin de comunicare și marketing.
Declarația de misiune trebuie comunicată în primul rând angajaților și clienților.
Cum să comunici declarația de misiune
Exista multiple moduri în care declarația de misiune poate fi făcută cunoscută:
- Postere expuse peste tot la sediul firmei și în punctele de lucru
- Site-ul firmei (magazinul online)
- Cărți de vizită
- Broșuri de prezentare
- Tipizate cu antetul firmei
- Materiale promoționale (pe căni, tricouri sau agende) – nu uita să le împarți și angajaților
CE SĂ FACI ÎN CONTINUARE
Citește și: