Declaratia De Misiune – Spune Tuturor De Ce Exista Afacerea Ta

CUM SA REALIZEZI O DECLARATIE DE MISIUNE PUTERNICA

Declaratia de misiune a unei firme este un instrument deosebit de util in comunicarea directiei si valorilor organizatiei si este esential ca fiecare afacere sa aiba o declaratie de misiune clara si concisa.

  • Stabileste directia in care merge firma – declaratia de misiune reaminteste managementului dar si echipei care este motivul pentru care afacerea exista si care este directia in care aceasta trebuie sa mearga
  • Se concentreaza pe viitorul afacerii – spre deosebire de viziune unde vorbim despre o perioada de timp clara (unde va fi afacerea in X ani) declaratia de misiune indica masurile luate astazi pentru atingerea obiectivelor propuse in X ani
  • Reprezinta cadrul in care se pot lua decizii– ofera sablonul pe care afacerea trebuie sa-l respecte pentru a ramane pe traiectoria propusa astfel incat sa-si atinga obiectivele stabilite
  • Este punctul de plecare pentru realizarea strategie – fiecare afacere are nevoie de o strategie, creata respectand misiunea asumata
  • Permite evaluarea performantelor afacerii – daca exista o declaratie de misiune clara vei stii exact ce sa evaluezi si cum

Liderii experimentati inteleg ca declaratia de misiune bine realizata reprezinta un instrument extrem de util, poate cel mai util,  pentru a avea angajati aliniati la valorile firmei, astfel incat aceasta sa poata face fata mediului economic extrem de competitiv. Firmele care ignora sau amana realizarea declaratiei de misiune, isi asigura esecul atunci cand vine vorba despre alinierea angajatilor cu valorile promovate, dar si atunci cand strategia de afaceri trebuie implementata.

Realizarea declaratiei de misiune nu trebuie sa fie un proces greoi si laborios, dar este necesara respectarea catorva reguli de baza care vor conduce la atingerea scopului final, acela de a deveni o afacere ale carei principii si valori sa fie facute cunoscute publicului larg, clientilor si respectate de angajati si management.

Aplica regulile de mai jos, impreuna cu modelul atasat si tine cont de cea mai importanta regula dintre toate: mai putin inseamna mai mult:

Pasul 1. – Pune intrebarile corecte

Ce facem noi?
Ce cream prin aceasta afacere?
De este important ceea ce cream?
Pentru cine este important ceea ce cream?
Cum facem o diferenta prin ceea ce cream?
Cu ce se diferentiaza afacerea mea de concurenta?
Cum putem sa descriem cel mai bine afacerea noastra?

Pasul 2. – Implica angajatii de la toate nivelurile

Atunci cand doresti sa obtii raspunsuri la intrebarile de mai sus, implica anagajatii de la toate nivelurile. Accepta informatii si opinii de la cat mai multe persoane si utilizeaza-le in realizarea documentului final. Daca vorbim de o afacere mica, implica TOTI angajatii la definirea misiunii.

Pasul 3. – Scrie primele idei

Incearca impreuna cu membrii echipei sa creionati primele idei care se pot desprinde din raspunsurile obtinute la intrebarile de mai sus. Unele idei pot parea ciudate, dar nu renunta la nimic: noteaza orice idee oricat de ciudata ar parea. In aceasta faza de brainstorming pastreaza orice idee si nu schimba nimic.  Acesta este un pas intermediar si are ca scop obtinerea unor cuvinte sau fraze scurte care vor putea fi utilizate, mai tarziu, in faza finala a realizarii declaratiei de misiune.

Pasul 4. Concentreaza-te pe nevoile tuturor partilor interesate

Cand organizezi sesiunea de brainstorming sau cand pui intrebarile de la care pornesti la realizarea declaratiei de misiune trebuie sa ai in vedere toate partile interesate – clienti, angajati, actionari si, de ce nu, societatea in ansamblul ei. Cele mai bune declaratii de misiune sunt cele care se concentreaza pe nevoile clientilor si angajatilor.

Pasul 5. – Stabileste termenii importanti

Scrie toate cuvintele si ideile obtinute la Pasii 3 si 4. pe o tabla, undeva la vedere si incearca sa stabilesti care termeni sau descrieri se potrivesc cel mai bine cu ceea ce doresti sa reprezinte afacerea ta.

Pasul 6. – Realizeaza primul draft al declaratiei de misiune

Cu termenii importanti deja selectati, incearca sa conturezi draftul declaratiei de misiune. Este important sa poti spune ca ai reusit sa conturezi o prima varianta acceptabila pe care o poti modifica pana obtii un document reprezentativ pentru afacerea ta.

Pasul 7. Stabileste un ton profesionist, dar usor de inteles si utilizat

Alege cuvintele cu atentie si pune-le in ordinea care conteaza. De asemenea asigura-te ca declaratie de misiune este scrisa dintr-o maniera care sa permita utilizarea ei in discutiile zilnice. Daca este prea academica sau foloseste termeni foarte specifici nu va fi usor de intels si utilizat.

Pasul 8. Solicita feed-back

Acest pas este important daca vrei sa fii sigur ca ceea ce doresti sa exprimi prin declaratia de misiune este inteles si de cei carora te adresezi. Daca alegi sa faci cunoscuta declaratia de misiune fara sa ai si opinia celorlalti, s-ar putea sa putea sa vorbesti despre o declaratie care te inspira doar pe tine.

Pasul 9. Finalizeaza si publica

Dupa ce ai stabilit varianta finala a declaratiei de misiune, public-o undeva la vedere astfel incat sa te asiguri ca nu vei uita ordinea exacta a cuvintelor, deoarece trebuie sa utilizezi declaratia de misiune in toate aspectele afacerii, dar mai ales in aspectele ce tin de comunicare si marketing.

Misiunea oricarei organizatii trebuie comunicata in permanenta tuturor celor cu care aceasta vin in contact. Declaratia de misiune trebuie impartasita in primul rand anagajatilor si clientilor.

Cum sa comunici declaratia de misiune

Exista multiple moduri in care declaratia de misiune poate fi facuta cunoscuta:

  • Postere expuse in peste tot la sediul firmei si in punctele de lucru
  • Site-ul firmei (magazinul online)
  • Carti de vizita
  • Brosuri de prezentare
  • Tipizate cu antetul firmei
  • Materiale promotionale (pe cani, tricouri sau agende) – nu uita se le imparti si angajatilor
CE SA FACI IN CONTINUARE

Pentru mai multe informatii citeste si: