Declarația de misiune arată publicului de ce afacerea ta există. Prin realizarea declaratei de misiune, oferi răspunsuri la întrebarea “De ce există afacerea ta?”, subliniind scopul afacerii tale, atât pentru proprii angajați cât și pentru clienți.
Misiunea unei afaceri este mai mult decât activitatea de zi cu zi. Este inspirația pentru existența afacerii, este acel ingredient care oferă clienților, dar și angajaților sensul și direcția afacerii.
Ce este declarația de misiune?
Dacă ar fi să definim declarația de misiune, putem spune că aceasta arată scopul principal al existenței unei afaceri. Este un rezumat al obiectivelor și valorilor de bază și spune în mod clar ce face o afacere pentru clienții ei. Este un instrument excelent pentru stabilirea obiectivelor afacerii și trebuie să se potrivească cu identitatea companiei.
Declarația de misiune ar trebui văzută ca parte integrantă din experiența oferită clienților tăi (UX), deoarece cu ajutorul declarației de misiune poți alinia cine ești cu ceea ce spui și ceea ce experimentează clienții tăi. Aceasta conduce practic afacerea și răspunde unor întrebări de genul:
- Ce face afacerea mea?
- Ce clienți servim?
- Ce facem pentru a putea să-i servim?
Cele trei întrebări de mai sus confirmă necesitatea existenței declarației de misiune pentru o afacerea ta, deoarece aceasta motivează echipa să se implice pentru îndeplinirea unui scop comun, cunoscut și asumat de toți membri echipei.
Cum să realizezi declarația de misiune?
Declarația de misiune se concentrează pe momentul prezent și ce face afacerea ta concret pentru îndeplinirea angajamentului astfel asumat.
Nu uita că o declarație de misiune bună are în centrul ei clienții și cum firma ta va răspunde acoperirii nevoilor acestora, atât prin intermediul produselor oferite, dar și prin experiența oferită atunci când clienții interacționează cu firma ta.
Pentru a-ți creiona propria declarație de misiune, concentrează-te pe ce înseamnă afacerea afacerea ta pentru tine și clienții tăi, care este motivul pentru care afacerea ta exista, cum se diferențiază afacerea ta in piață și cum vei implementa toate cele de mai sus:
- Ce impact are afacerea ta?
- De ce există afacerea ta?
- Ce oferă afacerea ta unic și diferit?
- Cum va funcționa afacerea ta pe piață?
Cele mai bune declarații de misiune oferă emoții și inspirație și subliniază un scop suprem pentru care afacerea există.
Astfel, cele mai bune declarații de misiune realizează o conexiune cu toți stakeholderii – interni si externi, o conexiune intre clienți, antreprenor și angajați, toți motivați de aceleași scopuri comune.
!Chiar și cele mai bune declarații de misiune rămân fără sens dacă nu sunt făcute cunoscute oamenilor și aceștia nu se regăsesc în cultura internă a organizației!
Astfel, nu uita de materialele tale de marketing. Asigura-te că declarația de misiune (sau măcar idea principală) este prezentă pe toate materialele publicitare, de la pagina web, la cărțile de vizita, pe toate trebuie să existe misiunea afacerii tale , arătând tuturor motivul pentru care exista afacerea ta si ce dorește sa facă.
De ce este importantă declarația de misiune pentru o afacere?
Declarația de misiune este importantă pentru orice afacere, pentru că:
Intern
- Oferă baza, punctul de pornire, în luarea deciziilor strategice, în special în perioadele de schimbări semnificative
- Ajută la definirea standardelor de performanță
- Inspiră echipele stabilind direcții și obiective comune
- Ajută angajații în luarea unor decizii asumate, pe baza unor ipoteze cunoscute
- Stabilește principiile etice în cadrul unei afaceri
Extern
- Creează legături mai strânse și o comunicare mai bună cu clienții, furnizorii și partenerii de afaceri
- Servește ca instrument de comunicare si PR
Cele mai inspirate declarații de misiune ale celor mai cunoscute firme
Am făcut o lista cu cele mai bune declarații de misiune, in ideea ca exemplele te vor ajuta atunci când o sa dorești sa realizezi declarația de misiune pentru afacerea ta.
Dar, înainte să ne bucurăm de cele mai inspirate declarații de misiune, ne-am gândit să iți arătăm și câteva exemple așa nu, ca să știi de ce să te ferești atunci când vei realiza declarația de misiune pentru afacerea ta.
Exemplele de mai jos nu se diferențiază cu nimic și nu au capacitatea de a inspira, nu exprimă nimic pentru clienți sau angajați, dimpotrivă, sunt doar fraze goale, fără semnificație:
1. Exemple declarații de misiune care exprima idei general valabile pentru toate afacerile, fără niciun fel de mesaj sau inspirație
„Să fim cei mai buni în ochii clienților, angajaților și acționarilor noștri.”
Sau
„Să avem o creștere profitabilă prin servicii superioare pentru clienți, inovație, calitate și angajament.”
2. Declarații de misiune cărora le lipsește mesajul către clienți și emoția:
„Lideri de piață de necontestat”.
Sau
„Să furnizăm servicii și soluții remarcabile prin dedicare și excelență.”
3. Declarații de misiune făcute pentru acționari, fără să aibă clienții sau angajații în centrul lor:
„Obiectivul principal al companiei noastre este de a maximiza valoarea acționarilor pe termen lung, respectând în același timp legile jurisdicțiilor în care își desfășoară activitatea și respectând în orice moment cele mai înalte standarde etice.”
Sau
„Să creăm valoare pentru acționari prin afacerea cu energie.”
Sau
„Vom continua să construim o cultură corporativă care respectă și apreciază punctele forte și diferențele culturale ale asociaților noștri.”
4. Declarații de misiune prea lungi, fără un mesaj real:
“Pentru a crea o experiență de cumpărături care să fie pe placul clienților noștri un loc de muncă care creează oportunități și un mediul de lucru extraordinar pentru asociații noștri; și o afacere profitabila.”
Sau
“Pentru a crea cea mai bună afacere omni-channel din America, ajutând atât clienții noștri, cât și librarii să își atingă aspirațiile, fiind în același timp un partener de nădejde pentru comunitățile pe care le deservim.”
Având exemplele de mai sus analizează declarația de misiune a afacerii tale sau gândește-te cum să faci una care să ajungă direct la clienții și echipa ta. Fă-i să înțeleagă de ce există afacerea ta și cum le va răspunde nevoilor lor. Utilizează același limbaj pe care audiența ta îl folosește și conectându-te direct cu ei.
Branduri care au înțeles cum să facă o declarație de misiune:
ADOBE “Pentru a oferi designerilor și web developerilor cele mai bune instrumente și servicii din lume.”
AIRBNB “Să creăm o lume în care oricine poate aparține oricărui loc, oferind călătorii sănătoase, locale, autentice, diverse, incluzive și durabile.”
GRUPUL ALIBABA “Pentru a face afaceri oriunde, mai ușor.”
CRUCEA ROȘIE AMERICANĂ “Prevenim și ameliorăm suferința oamenilor aflați în situații de urgență, prin mobilizarea puterii voluntarilor și a generozității donatorilor.”
ASOS “Să deveni destinația de modă numărul 1 pentru toți cei peste 20 de ani, la nivel global.”
BBC “Să îmbogățim viața oamenilor cu programe și servicii care informează, educă și distrează.”
BONSAI “Să construim un sistem de operare global pentru freelanceri.”
CARE “Pentru a deservi indivizii și familiile din cele mai sărace comunități din lume.”
CISCO “Să determinăm viitorul internetului creând valoare și oportunități fără precedent pentru clienți, angajați, investitori și parteneri.”
COCA COLA “Pentru a reîmprospăta lumea în minte, trup și spirit; să inspirăm momente de optimism și fericire prin mărcile și acțiunile noastre; pentru a crea valoare și a face diferența.”
HABITAT PENTRU HUMANITY INTERNATIONAL “Punând în acțiune iubirea lui Dumnezeu, Habitat for Humanity aduce oamenii împreună pentru a construi case, comunități și speranță.”
HUBSPOT “Să transformăm modul în care organizațiile își atrag, angajează și își încântă clienții.”
INSTAGRAM “Captăm și împărtășim momentele Lumii.”
ADIDAS “Sa fim cea mai buna companie sportivă din lume”
DUNKIN ’DONUTS “Tot ce facem este despre tine. De la bucătari care creează noi arome incitante, până la membrii echipajului care știu exact cum doriți băutura dvs. – prioritizăm ceea ce aveți nevoie pentru a vă face pe drum. Ne străduim să vă menținem cât mai bine și vă rămânem loiali, gusturilor și timpului vostru. Asta funcționează America.”
Mai sunt nenumărate companii cu declarații de misiune extraordinare. iar noi voi continua să actualizăm această listă.
Atunci când vei utiliza ghidul nostru in 9 pași pentru realizarea declarației de misiune, inspirata-te din exemplele de mai sus, dar nu uita cele mai importante aspecte:
- Declarația de misiune trebuie să arate angajaților și clienților unul sau două obiective importante. Limitează numărul de cuvinte, utilizează-le pe cele mai importante astfel încât să ai o declarație ușor de înțeles și de ținut minte
- Încearcă sa exprimi realitatea afacerii tale și nu doar idei și concepte inspirate de la alții
Pentru mai multe exemple, chiar și ale firmelor românești, poți descărca și exemplele adunate în documentul aici Declarații De Misiune – Exemple
CE SĂ FACI ÎN CONTINUARE
Citește și